Morgans trehjuling läggs ner – kommer igen
Morgan Motor Company i Malvern Link ett par mil sydöst om Birmingham är urbrittiskt – ägt av ett italienskt investmentbolag. En av de mest udda sakerna de gör är en trehjulig liten sportbil. Med en S&S V2-motor på tvären fram. Det är just den motorns typgodkännande som går ut och ger ett hack i produktionen under 2021. För som Morgans ledning säger: ”The Morgan 3 Wheeler will return”.
Den nuvarande 3 Wheelern presenterades 2011 i Genève och har tillverkats i drygt 2 500 exemplar fram till nu. De 33 specialversionerna skiljer sig inte tekniskt från nuvarande trehjuling utan i detaljer och dekor. Två färger finns att välja mellan – Deep Black eller Satin White Silver. Dessutom finns fyra dekorpaket, så kallade ”art packs”:
The Belly Tank ska föra tankarna till de små strömlinjeformade racerbilar som byggdes av extratankar för stridsflygplan efter andra världskriget och som det fanns gott om.
The Dazzleship (på bilderna) har hämtat inspiration från kamouflagemönstret på dåtida militärfordon.
The Aviator är ett utvidgat grafisk tema som sedan tidigare finns till 3 Wheeler och som fanns på nospartiet på RAF-stridsplan under kriget. Tänk arg hajnos eller en rad fällda bomber.
The Race Car vill anknyta till dekoren på de Morgan 3 Wheelers som användes inom motorsporten i stort sett så fort de började säljas.
Uppenbarligen är nostalgitänket tungt hos tillverkaren och att alla presumtiva Morgankunder vill ha tweedkeps och känna sig som en RAF-pilot.
I övrigt lyfter man fram den ”tonneau cover” eller sittbrunnslock som är till för enmanskörning. Det är också en blinkning bakåt i tiden liksom de heltäckande ”Aero disc” hjulen, lackerade i samma kulör som karossen. De matchas av lågt placerade 9-tums Hella extraljus. Det svartvita temat fortsätts med att avgasrören lackerats i keramisk vit färg på ena sidan och svarta på den andra. Lägg till den lilla vindrutan (flugfångaren) och bilen är komplett.
Då har ni en trehjulig, låg projektil som inte missar ett enda hål i vägen. Gränsla med framhjulen och bakhjulet prickar det. Den väger bara drygt 525 kilo vilket gör den skapligt snabb med den 1 998 cc stora V-motorn på 82 hk som utdelas vid 5 250 varv/min. Växlar gör man med en 5-växlad låda från Mazda. Den ska klara 185 km/h i toppfart och 0-100 km/h på 6,0 sekunder och släpper samtidigt ut generösa mängder CO2: 215 g/km.
Alla 33 bilarna (i USA klassas den som motorcykel) är utdelade till Morgans återförsäljare i Storbritannien, resten av Europa och USA. Frånpriset är 45 000 pund, eller 515 000 kronor.