Nytt bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Tack vare ett särskilt undantag kan biltillverkare ha en särskild mjukvara i motorn som drar ner på avgasreningen under vissa förhållanden. Det kan till exempel handla om kyligt väder, då reningen skalas ner för att spara på motorn och förlänga livslängden. Det är särskilt problematiskt i länder som Sverige, då många dieselbilar har betydligt sämre avgasrening än annars.
Nu har EU-domstolen kommit med en viktig dom som kommer påverka vilka undantag biltillverkarna får använda sig av framöver, det rapporterar tidningen Vi Bilägare. Och att använda den här typen av undantag för att ”spara” på motorn blir nu olagligt. Tillverkarnas argument att det minskar risken för slitage på motorn godtas inte av domstolen.
Det är framför allt Volkswagen som hamnat i hetluften gällande den här tekniken, efter dieselgate. Och deras argument har hittills varit att den här typen av lösning och undantag inte är olagligt i EU – vilket nu inte funkar längre.
Enligt domen ska motorns mjukvara säkerställa både att utsläppskraven nås och att motorns livslängd inte förkortas.