Försäljningsspurt i december räddade 2020
När Bil Sweden summerade 2020 vid en digital pressträff den 4 januari framkom att nybilsregistreringarna återhämtade sig snabbare än förväntat mot slutet av året. Den ursprungliga prognosen om 330 000 personbilar fick justeras ner till 270 000 i april till följd av de restriktioner och nedstängningar som följde i spåren av coronapandemin.
Men i oktober skruvade man upp prognosen igen till 280 000 personbilar och nu när man summerar året landade man på 291 664 bilar. Visserligen föll nybilsregistreringarna med 29 procent jämfört med december 2019, men det var en effekt av det årets tidigarelagda köp och registreringar innan fordonsskatten höjdes den 1 januari 2020 i samband med införandet av mätnormen WLTP som grund för bonus malus-nivåerna.
Lika bra gick det inte för de lätta lastbilarna, varken i december eller sett till hela året och nyregistreringarna i Sverige minskade mest i hela Europa. Jämfört med 2019 tappade de lätta lastbilarna hela 42,4 procent, en nedgång med nästan hälften. Enligt Bil Sweden beror nedgången på att bonus malus-reglerna slår extra hårt mot transportfordon som ofta är större och tyngre än personbilar.
– Idag är [bonus malus-skatten] utformad på samma sätt som för personbilar, vilket gör att den blir orimligt hög i förhållande till transportarbetet, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Däremot gynnades de laddbara bilarna av bonus malus-reglerna under 2020 och i december sniffade marknadsandelen på 50 procent. Sett till hela 2020 var andelen 32,2 procent, en siffra som slog Bil Swedens prognos på 30 procent och jämfört med 2019, då andelen var 11,3 procent, ökade de laddbara bilarna med 132 procent. Därmed har Sverige störst andel laddbara bilar inom hela EU, och trea i Europa efter Norge och Island.
– Det är framförallt laddhybriderna som driver den svenska elektrifieringen med en ökning på hela 166 procent, medan elbilarna ökade med 79 procent, säger Mattias Bergman.
Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton påverkades av nedstängningarna, men också av ökad e-handel och en relativt stabil byggkonjunktur. Till slut minskade nyregistreringarna med 25,5 procent. Bussregistreringarna ökade med 27 procent på grund av offentliga upphandlingar. För turistbussar var året ”stendött”.