Nio utmanar konkurrenterna med ny batteriteknik
Vid den här tidpunkten förra året befann sig Nio inte i en angenäm position. Med många miljoner back på kontot förutspådde bolaget att man inte skulle ha tillräcklig finansiering för att klara 2020. Och det var redan innan den fulla effekten av coronaviruset förverkligats. Företaget räddades däremot senare av kinesiska aktörer och i dag är Nio mycket friskare.
Därför kändes det förmodligen extra bra att i början på det här året kunna presentera sin första autonoma modell: ET7. Den beskrivs på företagets hemsida som en ”smart, elektrisk flaggskeppssedan”. Den ska ha företagets egenutvecklade autonoma teknik, Nio Autonomous Driving (NAD). En teknik som innefattar perceptionsalgoritmer, lokalisering, kontrollstrategi och plattformsprogramvara.
Förutom den autonoma tekniken har bilen även en ny typ av batteriteknik. Den har ett så kallat solid state-batteri, där elektrolyten är fast istället för flytande som i andra elbilsbatteriet. Det ger bättre egenskaper som till exempel längre livslängd, lägre brandrisk och framför allt: längre räckvidd. Den är dessutom billigare än liknande modeller på marknaden – och därmed direkt en utmanare till dessa. De främsta konkurrenterna är förstås bland andra Tesla Model S och Porsche Taycan.
Prestandamässigt är bilen fyrhjulsdriven, levererar totalt 650 häskrafter, 850 Nm och accelererar från 0-100 på 3,9 sekunder. Med det största batteripaketet ska bilens räckvidd landa på hela 1 000 kilometer.
Hur ser den då ut? Utvändigt anser företaget att ET7 bryter normen genom att integrera sensorer sömlöst i kroppen. Sensorpaketet består av elva kameror, en lidar, fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer och två så kallade ”positioneringsenheter”.
Den är strax över 5 meter lång, nästan 2 meter bred och 1,5 meter hög. Den är konstruerad för att uppfylla både Kinas och Euro NCAP:s femstjärniga säkerhetsstandarder. Karosstrukturen består av en kombination av stål och aluminium.
Interiörmässigt beskrivs den som ”ett sofistikerat och mysigt mobilt vardagsrum”. Den har ramlösa fönster, uppvärmda och ventilerade säten med massage och självklart senaste generationens amoled-display och ett ljudsystem med 23 högtalare.
Och prislappen? Den börjar på cirka 570 000 kronor före elbilssubventioner i Kina. Det finns däremot möjlighet att få ett lägre inköpspris om man väljer att prenumerera på batteriet. Det var en lösning som även Renault använde tidigare för elbilen Zoe.
Det är svårt att översätta priset direkt till svenska kronor, men som jämförelse kostar en Porsche Taycan från drygt 1 miljon kronor i Kina och en Tesla Model S från 940 000 kronor.
Nio ET7 ska börja levereras under första kvartalet nästa år och det finns uppgifter om att märket även ska börja säljas i Europa så småningom.