Trädgrenar kan minska utsläpp från tung trafik
De tunga transporterna står för en betydande del av de svenska utsläppen av växthusgaser.
– Här finns en stor och outnyttjad potential, säger Shveta Soam, forskare inom miljövetenskap på Högskolan i Gävle, till Nordiska Projekt.
Biobränslen utgör 21 procent av den totala bränsleförbrukningen inom transportsektorn. Användandet av biobränslen har fått kritik, exempelvis på grund av palmolja som används vid framställningen har odlats på bekostnad av regnskog.
Den nya forskningen visar att det skulle gå att öka andelen biobränsle betydligt utan att öka belastningen på miljö och klimat.
– Vi har undersökt potentialen som finns i att på ett hållbart sätt ta vara på spillet från skogsbruket, det vill säga de grenar och trädtoppar som nu lämnas kvar i skogen vid avverkningen, säger Shveta Soam.
Räknar man även med sågspån från sågverken, som till viss del finns tillgängligt på marknaden och kan användas till biobränsle, ökar potentialen ytterligare.
Enbart för de tunga transporterna skulle biobränsle framställt på grenar, trädtoppar och sågspån kunna ge utsläppsminskningar motsvarande 88-94 procent jämfört med fossila bränslen. Men det krävs investeringar för att skogsindustrin ska kunna tjäna på att ta tillvara på resterna. Infrastrukturen behöver förbättras och det krävs en anläggning i norra Sverige som skulle kunna ta hand om spillet och omvandla det till biobränsle.
– Det finns redan en försöksanläggning i Göteborg för produktion av biometan och tekniken är tillräckligt utvecklad, men det behövs offentliga investeringar för att detta ska bli lönsamt och komma igång, säger Shveta Soam.