Bonus malus stor förlust för staten
För drygt två år sedan införde Sverige ett nytt system för fordonsskatt, det så kallade bonus malus-systemet. Sedan dess har skatten höjts ytterligare en gång för nya bensin- och dieselbilar. I april väntas skatten höjas ännu en gång. En vanlig Volvo kan kosta 8 000 kronor per år i skatt. Samtidigt ska bonusen för den som köper en elbil att höjas från 60 000 till 70 000 kronor.
Nu visar en granskning som Dagens PS har gjort att systemet har gått back med 674 miljoner kronor sedan det infördes för ungefär två år sedan. Detta trots att systemet ska vara självfinansierande.
Förra året drog staten in 16,7 miljarder kronor på fordonsskatt, vilket är en ökning på 1,7 miljarder jämfört med innan bonus malus. Bonus-utbetalningarna till laddbara bilar var däremot ännu större, 2,1 miljarder kronor. Även under 2019 ledde systemet till förlust.
Anledningen till underskottet är att försäljningen av bensin- och dieselbilar går ner, samtidigt som laddbara bilar ökar i rekordtakt. Om ingen köper malus-bilarna riskerar systemet att kollapsa och statens intäkter försvinner. Nu varnar Konjunkturinstitutet för att ekvationen med systemet är omöjlig.
– För att det ska fungera måste man sälja malus-bilar som man egentligen inte vill ha mer av och sälja fler bonusbilar med låg bonus som inte är så miljövänliga. Det blir tokigt, säger Anna Dahlqvist, miljöforskare på Konjunkturinstitutet.
Därför föreslår Konjunkturinstitutet att systemet bör fasas ut eller att staten ger upp målet att malus-bilarna ska betala bidragen till de miljövänliga bilarna.