Ledare #8: 2021 kan bli elbilens år
Den 12 februari klev vi in i oxens år, enligt de kinesiska himmelska stammarna och de jordiska grenarna. Oxen är det andra djuret av de tolv zodiakdjuren och sägs vara mjuk, fredsälskande och fysiskt mycket stark. Om man nu tror på sådant.
Inte alldeles olik en elbil, alltså. Enligt amerikanska Electrek kommer 2021 innebära ett ”massivt skifte” när det gäller bilköparnas sätt att tänka. Framför allt pekar man på att det kommer att rassla ut rader av nya elbilsmodeller under året, även pickuper – en biltyp som det tycks som om hela USA är byggt på.
En annan sak som sajten lyfter fram är den risk för dåligt andrahandsvärde som fossilbilar står inför. Andrahandsrisken förskjuts alltså från gårdagens farhågor för elbilsbatterier som mattas till förbränningsmotorbilar som faller ur modet. ”Många industrianalytiker snackar om 2030–2040, men vi håller inte med”, konstaterar Electrek.
Den amerikanska konsumenttidningen Consumer Reports håller med och hänvisar till en undersökning som visar att elbilen accepteras i allt högre grad: en tredjedel av de svarande amerikanerna säger att deras nästa bil blir en elbil. Elbilstillverkaren Tesla är nu så högt värderat att Elon Musk är världens rikaste man.
Analysfirman IHS Markit pekar också på att den nya Biden-administrationen i Vita huset väntas skärpa de amerikanska utsläppsreglerna, samtidigt som man ska ta initiativ för utbyggnad av laddnätverken.
I Kina, världens största bilmarknad, finns också nästan hälften av världens alla elbilar. Enligt China Association of Automobile Manufacturers kommer 1,8 miljoner elbilar att säljas i Kina i år, oxens år. Det är nästan tre gånger så många bilar som hela Volvo Cars sålde i år.
Norrmännen har förstås redan passerat tröskeln. I fjol var 53 procent av alla bilar som såldes i Norge rena elbilar. I Sverige var motsvarande siffra 8,6 procent, en exakt dubbelt så stor siffra som året före. I december var siffran till och med uppe och sniffade på 20 procent.
Med nya modellanseringar, utbyggd laddningsinfrastruktur och fler politiska incitament ser det onekligen ut som om elbilsförsäljningen kommer att slå nya rekord under 2021, åtminstone sett till världen som helhet. I Sverige är utvecklingen mer osäker, med ändrade skatte- och tjänstebilsregler i vågskålen.
Så kanske är det ändå inte oxens år som blir elbilens år i Sverige. Nästa år inträffar i stället tigerns år, och tigrar sägs enligt den gamla kinesiska vidskepelsen vara starka, djärva, äventyrslystna, charmiga och bra på att ta initiativ. Det lär vi också behöva vara, när vi ska anpassa oss till den föränderliga verkligheten.