”Skrytbilen” från Renault fyller 60
Renault 4 presenterades 1961 (precis som skribenten) och nog var det 4 alltid: 4 dörrar, 4 platser, 4 hjul och 4 franska skatte-hästkrafter. Renault 4 tillverkades i drygt 8,5 miljoner exemplar fram till 1994. Renault 4 var svaret på konkurrenten Citroën 2CV från 1948.
Den officiella debuten skedde på 1961 års bilsalong i Paris som ägde rum i oktober och jämfört med en Citroën 2CV såg den lilla bilen ganska normal ut (inte så svårt).
När de första R4:orna anlände till Sverige på senhösten 1961 marknadsfördes de på traditionellt sätt med klassiska reklamargument. Försäljningen var de första åren blygsam, 1962 köpte 629 svenskar en R4, året därpå hade siffran stigit till 1099.
År 1964 fick Stig Arbmans Annonsbyrå uppdraget att marknadsföra Renault 4. De beslutade sig för att lansera Renault 4 som ”antibil”. Arbmans med kreatörerna Leon Nordin och Alf Mork i spetsen skrev svensk reklamhistoria. Rubriken på den första tidningsannonsen lydde ”Skrytbil?” och bilden föreställde en R4-ägare, nöjt poserande vid sin bil. Många kändisar körde Renault 4L, bland annat den dåtida stjärnjournalisten Marianne Höök.
Renault 4L hade en kufisk krokformad växelspak på instrumentpanelen (en del damer lär ha hängt handväskan där), mjuk fjädring, svag motor men god framkomlighet.
Renault ska fira R4 med diverse mer eller mindre mysko event. För ett par år sen visades en öppen elversion med obefintlig säkerhet.
Renault 4 har genom åren haft olika motoralternativ:
-
699 cm3 / 28 hk
-
750 cm3 / 32 hk
-
850 cm3 / 34 hk
-
950 cm3 / 34 hk
-
1108 cm3 / 34 hk