Remissinstanser kritiska mot Trafikverket
Kritiken mot Trafikverkets inriktningsunderlag är mycket omfattande, visar en sammanställning som 2030-sekretariatet gjort. Redan i oktober framfördes kritik mot underlaget som ska användas för den kommande infrastrukturpropositionen på drygt 700 miljarder kronor.
Nu lyfts ytterligare kritik fram där man bland annat belyser en bristande insikt om infrastrukturens roll för klimatmålen, basprognoser slår fel och fokus är för stor på enbart el och biobränslen. Bakom kritiken står en rad myndigheter vars remissvar 2030-sekretariatet sammanställt.
De vanligaste kritiska synpunkterna från länsstyrelserna, Trafikverkets myndighetskollegor och andra nyckelinstanser i sammanhanget kan sammanfattas under dessa rubriker:
-
Trafikverket negligerar möjligheten till mer effektiva transporter
-
Trafikverket tar inte tillvara på sin roll i samhällsplaneringen
-
Trafikverkets basprognoser är tvivelaktiga och leder till prognosstyrning
-
Ensidigt fokus på el och biobränslen missar effektivare sätt att nå klimatmålen
-
Inriktningsunderlaget motsvarar inte regeringens direktiv
-
Inriktningsunderlaget bryter mot det klimatpolitiska ramverket
2030-sekretariatet bildades för att stötta den svenska omställningen av transportsektorn. Med över 60 partners arbetar de med alla delar av transportsektorns omställning, från biodrivmedel till fordon till vårt resande.