Lynk & Co satsar på medlemsskap
”Som första leverantör i branschen lämnar vi den traditionella återförsäljarmodellen och använder oss i stället av partnerskap för att erbjuda förstklassigt underhåll och utmana branschnormerna.”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
I april lanserar Lynk & Co sin modell 01 och så kallat mobilitetsmedlemskap i Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige. För 5 500 kronor i månaden kan medlemmarna teckna sig för ett månadsbaserat medlemskap som de har möjlighet att avsluta med en månads uppsägningstid.
I priset ingår service och eventuella reparationer. Företaget hämtar och återlämnar bilen hos medlemmarna efter genomfört verkstadsarbete. I stället för att bygga upp en egen serviceorganisation har Lynk & Co slutit avtal med auktoriserade Volvo-verkstäder som gör själva arbetet.
Försäkring, vägassistans, tillgång till märkets bildelningsplattform och underhåll ingår i medlemskapet. De kostnader som medlemmarna själva måste ta hand om är laddning och tankning, parkering och eventuella böter för trafikförseelser. Inga registreringskostnader, depositionsavgifter eller tidsbundna avtal förekommer.
Serviceintervallerna är två år, eller 30 000 km. Dessutom använder man fjärruppdatering (Over-the-air, OTA) för att se bilens tillstånd och uppdatera programvaran.