23948sdkhjf

Rimac C-Two: kroatisk dunderburk på el

Den kroatiske innovatören och företagaren Mate Rimac kan snart börja ta upp beställningar på sin nya supersportvagn C-Two. Snabb som attan och eldriven.

Vid tre års ålder flyttade Mate Rimac med sina föräldrar till tyska Frankfurt då Jugoslavien-kriget bröt ut och drabbade hans födelseort Livno i Bosnien-Herzegovina. När Rimac var tolv år kunde familjen flytta tillbaka och slog sig ner i Samobor, Kroatien.

Mate Rimac hade det jobbigt i skolan eftersom han inte pratade kroatiska så bra och mobbades för sin bosniska accent. Däremot begrep han sig på elektronik bra och kom att vinna flera innovationstävlingar på området under sin utbildning. Han körde tävling med en gammal BMW E30 323 tills motorn gick upp i rök. Mate Rimac beslöt då att bygga om den till eldrift och på den vägen är det.

Idag driver han sitt elbilsföretag Rimac Automobili, som bland annat har Porsche som viktig delägare (15,5 %), och Hyundai har investerat stora belopp i verksamheten. Bland samarbetspartners kan nämnas Koenigsegg, Automobili Pininfarina och Aston Martin.

Lätt försenad drar det nu ihop sig till final för utvecklingen av Rimacs andra eldrivna supersportbil C-Two. Med elkraft värdigt ett mindre kärnkraftverk är det en ruggigt stark och snabb skapelse med egenutvecklat batterisystem och drivlina. Fyra elmotorer, två på varje axel, ser till att skicka iväg bilen från 0-100 km/tim på snudd på fattbara 1,85 sekunder. Toppfarten är 412 km/tim vilket tills vidare nog får anses teoretiskt. Effekten är 1 914 hk (1 408 kW) och vridmomentet 2 300 Nm. Batterikapaciteten är på 120 kWh och angiven räckvidd 550 km enligt WLTP-normen.

C-Two har avancerad aktiv aerodynamik med luftintag i fronten med utsläpp över främre huven och ut på sidorna via hjulhusen. Undersidan är utformad som en så kallad venturi-tunnel med uppgift att trycka ner bilen mot vägbanan. Bakvingen är ställbar och fungerar även som luftbroms.

Fjädring och chassi är en av få komponenter som Rimac lämnat ut till extern leverantör, i det här fallet tyska KW Automotive i tyska Fichtenberg, beläget några mil nordost om bilvärldens tätaste tech-kluster Stuttgart. KW är grundat av Klaus Wohlfahrt (KW) och är djupt insyltade i racing och leverantör till bland andra AMG Mercedes och McLaren. Hos KW finslipas för närvarande chassit. Ett egenutvecklat torque vectoring-system tar hand om alla olägenheter som hjulspinn och styr stabiltetsprogram med mera. Bilen är späckad med radar, sensorer och ett flertal kameror som ska förse föraren med lämplig information om vad bilen kan tänkas ha för sig.

I den nya produktionslinjen i tungvrickande orten Veliko Trgovišće sammansätts nu totalt 17 prototyper för utvärdering och kraschtester. Det ska ta fem veckor att bygga en C-Two när fabriken kör för fullt och man räknar med att spotta ut fyra kundbilar i månaden. Produktionen ska begränsas till mellan 100 och 150 exemplar. En av de första kunderna att beställa en är F1-världsmästaren Nico Rosberg.

Mate Rimac har fått frågan om att flytta verksamheten utomlands men gör istället en poäng av att vara kroat och vill tvärtom verka för att annan biltillverkning förläggs i Kroatien.

Mate Rimac är en mångsidig man. Av bara farten har han grundat ett eget elcykelmärke, Greyp, givetvis med egenutvecklade batterier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099