Stor skillnad i råvaruåtgång mellan el- och fossilbilar
Ett elfordonsbatteri använder bara 30 kilo råvaror vid återvinning jämfört med de 17 000 liter bensin som förbränns av den genomsnittliga bilen. Det visar en ny studie från Transport & Environment. Studien har alltså undersökt mängden råmaterial som inte går att återanvända.
Europas nuvarande råoljeberoende är betydligt större än behovet av batteriråvaror. Gapet kommer att öka ytterligare när teknikutvecklingen gör att mängden litium som krävs för att göra ett elbilsbatteri halveras under det kommande decenniet. Mängden kobolt som krävs minskar med mer än 75 procent och nickel med cirka 20 procent.
Lucien Mathieu, transport- och e-mobilitetsanalytiker på Transport & Environment, säger: ”När det gäller råvaror finns det helt enkelt ingen jämförelse. Under sin livstid bränner en genomsnittlig fossilbränslebil motsvarande en stapel oljefat, 25 våningar högt. Om du tar hänsyn till återvinning av batterimaterial skulle bara cirka 30 kilo metaller gå förlorade – ungefär som en fotboll i volym.”
De 17 000 liter bensin som förbränns av den genomsnittliga bilen motsvarar ungefär 14 000 kilo, och ungefär 466 gånger mer än elbilens 30 kilo.
År 2035 skulle över en femtedel av litiumet och 65 procent av den kobolt som behövs för att tillverka ett nytt batteri kunna komma från återvinning, konstaterar studien. Organisationen menar att återvinningsgraden, som krävs enligt ett nytt lagförslag av Europeiska kommissionen, kommer minska elbilens efterfrågan på nya material avsevärt. Det är något som inte kan sägas för konventionella bilar.
Europa kommer sannolikt att producera tillräckligt med batterier för att leverera till sin egen elbilsmarknad redan i år. Det planeras redan för 22 gigafabriker för batterier för det kommande decenniet med en total produktionskapacitet på 460 GWh 2025, tillräckligt för cirka åtta miljoner elbilar.
Sammantaget är elbilarna också mycket bättre för klimatet och kräver 58 procent mindre energi än en bensinbil under sin livstid, konstaterar studien.