23948sdkhjf

Maserati Bora 50 år

Maserati Bora, den första mittmonterade supersportbilen i märkets historia, firar 50-årsjubileum. Precis som att nya MC20 är den första mittmonterade  supersportbilen i den nya eran för märket.

Bora är namnet på en torr vind i området kring Adriatiska havet, Grekland, Balkan och Turkiet, enligt Wikipedia. Det är en så kallad katabatisk vind då den rutschar nedför bergsidor istället för tvärtom. Dess namn kommer av vindguden Boreas – nordanvinden – i den grekiska mytologin. Boreas är även ursprunget till Kung Bore. Lite knasig koppling då Bora är född i Modena, Italien.

Exakt 50 år har gått sedan den 11 mars 1971, då Genèves internationella bilmässa agerade scen för Maserati Boras debut. Bilen producerades fram till 1978 med 564 bilar byggda. Undrar var de finns i dag.

Influerade av den trend som redan hade revolutionerat Formel 1-racerbilar under några år, bad Maserati Giorgetto Giugiaro från Italdesign att formge en mittmonterad sportsportbil med förbättrade prestanda, design, komfort och säkerhet.

Motorn var den beprövade 4 700 cc stora V8 som producerade 310 hästkrafter vid 6 000 r/min (den fick  även 4 900 cc-maskinen två år senare), monterad i längdriktningen på en förstärkningsram monterad mot monocoquen.

Bilens särdrag inkluderade infällbara strålkastare för att minska luftmotståndet, differential på bakaxeln, individuella hjulupphängningar på alla hjul (för första gången i en Maserati), skivbromsar, torrmonterad enskivig koppling och 5-växlad växellåda.

Bora kombinerade komfort och prestanda och hade en toppfart på över 280 km/h, vilket garanterade stor körglädje tack vare motorns exceptionellt smidiga respons och den tysta interiören (beskrivningen kommer från Maserati).

Medan bilens tekniska design var skapad av Giulio Alfieri, var aerodynamiken och stylingen Giorgetto Giugiaros verk, som skapade en tvåsitsig coupé på enkla, eleganta linjer som gav Maserati Bora ett balanserat och tjusigt utseende.

Tillvägagångssättet var futuristiskt, med en låg, smal, nästan avsmalnande front utformad för att skära genom luften, medan den främre grillen inkluderade två rektangulära luftventiler med Maseratis klassiska ”gaffel” (havsgudens treudd) i mitten. 

Resultatet var en trendinriktad, strömlinjeformad bil perfekt för rock-and-roll-andan på 70-talet, som fortfarande glädjer fansen idag. I synnerhet de som har råd med en. Namnet ledde för övrigt till glada skämt bland främst engelsktalande motorjournalister (Bora not Boring) etc. Det kom senare en lillebror kallad Merak, men det är annan historia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095