23948sdkhjf

Lamborghini Countach 50 år

För nästan exakt 50 år sedan chockade Lamborghini den samlade bilvärlden på bilsalongen i Genève genom att avtäcka Countach, som sedan dess bildat skola för otaliga supersportbilar.

Avtäckningen skedde dock i Carozzeria Bertones monter och anledningen var att man i Lamborghinis egen monter visade Miura och inte ville låta bilarna kannibalisera på varandras uppmärksamhet.

Hursomhelst, hakorna slog i golvet hos de flesta som såg den extrema skapelsen, som i ett slag fick det mesta av konkurrenternas bilar att se gammalmodiga ut.

De rena, futuristiska linjerna i Countach utformades av Marcello Gandini, designchef för Carrozzeria Bertone. Gandini var också ansvarig för beslutet att använda saxdörrarna, som sedan dess präglat produktionen av Lamborghinis 12-cylindriga modeller.

Internt hette bilen LP 112. LP är förkortningen för italienska ”Longitudinale Posteriore”, vilket säger att motorn är längsplacerad och sitter baktill.

Namnet Countach är märkligare. Traditionen säger att Lamborghinis modellnamn hämtas från tjurfäktningens värld med olika tjurnamn eller ting som exempelvis Espada, som är ett svärd som tjurfäktaren använder. Countach kommer av Piemontedialektens ”contacc”, vilket är ett utrop för förvåning och/eller uppskattning.

Konceptbilen i Genève hette LP 500. Siffrorna stod för motorns storlek, en V12 på 4 971 cc. När bilen gick i produktion satt det dock en annan V12 i bilen, på 3 929 cc och modellbeteckningen blev då Countach LP400. Motorn gav 375 hk och utvändigt hade en del ändrats från prototypens slutliga form. På baksidan hade konventionella lampor ersatt prototypens futuristiska ljuskluster. Stylingen hade dock blivit mer aggressiv än Gandinis ursprungliga linjer, med de nödvändiga stora luftskoporna och ventilerna för att förhindra att bilen överhettades.

Från 1974 till 1990 producerades 1 999 Countach i fem olika serier. Bilmodellen kom att hamna på sovrumsväggarna i en hel generation och har använts i dussintals filmer. Den gjorde att Lamborghini kunde överleva de svåraste åren och är troligen den supersportbil som satt djupast avtryck av alla italienska skapelser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094