Rekordbelopp till vägunderhåll
Regeringens nya infrastrukturproposition har förhandlats fram mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Målet är att bygga världens första fossilfria välfärdsland.
– Det är den största satsningen på infrastruktur i modern tid, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff med miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).
Propositionen sätter de ekonomiska ramarna för underhåll och investeringar för väg och järnväg de kommande tolv åren. Bakgrunden är att det finns ett tryck från flera håll på mer pengar till just infrastruktur.
Den nuvarande planen omfattar 622,5 miljarder kronor i 2017 års priser. Den nya propositionen föreslås omfatta 799 miljarder, en höjning med 21 procent. Dessutom beräknas ytterligare 77 miljarder kronor tillkomma från ban- och trängselavgifter under 2022 och 2023 – därmed en total summa på 876 miljarder kronor.
437 miljarder av pengarna ska gå till utveckling av infrastrukturen. Det kan vara nyinvesteringar i exempelvis nya stambanor för järnväg eller nya/ombyggda vägar, tunnlar och broar.
Det råder delade åsikter om vad som ska prioriteras. Regeringen och Centern vill se nya stambanor för höghastighetståg, medan Liberalerna hellre ser förbättring för arbetspendling.
Trafikverket har i sitt underlag till propositionen betonat vikten av att underhålla och förbättra det väg- och järnvägsnät som finns, i stället för att satsa på nya projekt. Mer klara besked väntas alltså lämnas vid ett senare tillfälle.