23948sdkhjf

Vätgasdriven motor utan bränslecell

Vätgasdrift utan bränslecell – det testar Toyota nu i en prototypmotor för racing. Tillverkaren anser att det ger bättre prestanda än med bensin, samtidigt som det är bättre för miljön. Om tekniken fungerar väl kan den implementeras i vanliga gatbilar i framtiden.

Toyota har länge engagerat sig i vätgasteknik och har på sistone växlat upp sin utveckling. Hittills har det handlat om vätgas i kombination med bränsleceller, men den senaste nyheten introducerar en förbränningsmotor som drivs med vätgas.

Själva motorn är en trecylindrig maskin på 1,6 liter. I stället för att utvinna energi ur reaktionerna mellan vätgas och syre (som i en bränslecell) fungerar den som en vanlig förbränningsmotor med injektionssystem. Enligt tillverkaren är fördelen med vätgas att förbränningen sker snabbare än för bensin, vilket leder till bättre prestanda och respons från motorn.

Även om de marknadsför det som miljövänligt är det inte helt utsläppsfritt, då det fortfarande produceras kväveoxid – en restprodukt man inte får när vätgas används i en bränslecellsdrivlina.

Planen är att det vätgasdrivna racingfordonet (en Corolla) som får prototypmotorn ska tävla i den japanska långloppsserien Super Taikuyu. Men framöver hoppas man kunna använda tekniken även utanför racingbanan. I ett pressmeddelande uppger Toyota att motorn är ”utvecklad som en del i Toyotas strävan att realisera ett koldioxidneutralt mobilitetssamhälle”.

Det återstår att se hur tillverkaren lyckas lösa det. Det första loppet i tävlingsserien sker 21–23 maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078