SFVF anmäler vagnskadegarantin till Konkurrensverket
Vid köp av en ny personbil i Sverige ingår en så kallad vagnskadegaranti på köpet. Det är egentligen ingen garanti utan en försäkring som bakas in i priset för bilen. Systemet är unikt för Sverige. SFVF anser att systemet är begränsande enligt konkurrenslagen och missbruk av dominerande ställning.
Konkurrensverket har i sin granskning av marknaden för bilförsäkringar och bilreparationer från 2019, ”Makten över bilen”, bland annat konstaterat att ”det vore bättre för konkurrensen och för konsumenterna om köparen själv kan bestämma om det ska ingå en vagnskadegaranti eller inte vid köp av ny bil”. Dessutom skriver myndigheten att vagnskadegarantin bidragit till att antalet oberoende verkstäder minskar, ett problem som Motormagasinet rapporterat om löpande de senaste åren.
Konkurrensverket har med hänvisning till sin prioriteringspolicy valt att inte driva frågan om vagnskadegaranti vidare, vilket SFVF nu väljer att göra i stället. Organisationen menar att systemet styr valet av reparationsverkstad de första tre åren och att det leder till att fria verkstäder har svårare att hävda sig i konkurrensen. Kravet på att reparationer under vagnskadegarantin ska göras hos auktoriserade verkstäder gör det även svårt för fria verkstäder att utföra den årliga servicen.
Utöver ovanstående följder har systemet flera negativa konsekvenser för kunderna, menar SFVF. Det hindrar konsumenter att bland annat själva välja hur de vill försäkra sin bil och premien kan bli dyrare.
SFVF anser därför att det är av största vikt för såväl branschen som bilägarna att Konkurrensverket följer upp rapporten och granskar systemet och vagnskadegarantins förenlighet med lagstiftningen.