Höjd bonus gav kraftig uppgång av elbilar
Förra året vid den här tiden stod bilfabriker stilla eller hade begränsad produktionskapacitet som en följd av coronapandemin. Registreringarna då föll med 38 procent. Under årets fyra första månader uppgick personbilarnas ökning till 32,6 procent jämfört med i fjol. Uppgången beror till stor del på ökade registreringar inför förändringarna inom bonus malus-systemet, som trädde i kraft den 1 april. Förändringarna innebar försämring för samtliga personbilar och lätta lastbilar, förutom elfordon. Det skriver Bil Sweden i ett pressmeddelande.
Under april månad ökade nyregistreringarna av elbilar som väntat med 368 procent, samtidigt som laddhybriderna ökade med 41 procent. Den stora skillnaden förklaras också av bonus malus, eftersom elbilar fick höjd bonus vid justeringarna 1 april.
Bil Sweden menar också att elektrifieringen slagit igenom tack vare att fler attraktiva modeller finns på marknaden och att en elbil blev månadens mest registrerade personbil. Det har endast skett en gång tidigare, i december 2020. Sammantaget uppgick andelen laddbara bilar till 43,1 procent i april jämfört med 22,6 procent i fjol. Hittills i år uppgår andelen laddbart till 37,1 procent.
– Årets styrmedelsförändringar leder, tillsammans med coronapandemins avtryck i fjolårets registreringar, till en ryckig marknad. Förutom att den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar slopades vid årsskiftet så höjs även förmånsskatten generellt med cirka 25 procent från 1 juli. Alla dessa förändringar gör att vi tidigast under andra halvåret kommer kunna se de reella effekterna i nyregistreringarna. Vi bedömer dock att försämringarna av nu beslutade styrmedel gör att ökningstakten av laddbara fordon kommer att avta efter 1 juli och att Sverige får svårt att nå klimatmålen om inte justeringar görs, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Registreringarna av tunga lastbilar ökade med 16,6 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Nyregistreringarna av bussar ökade med en procent.