Risk för brist på hyrbilar
– Förra året sålde vi av så många bilar vi kunde. Nu har vi köpt in fler, men det är tveksamt om de kommer att räcka till. Jag tror det kommer bli brist här, hög efterfrågan och stigande priser i sommar, säger Cathrin Idén, kommunikationschef på hyrbilsföretaget Europcar Sverige, till tidningen.
Hon är inte den enda som spår en kommande brist när det vankas semestertider. Jättar som Hertz och Avis sålde stora delar av sin amerikanska bilflotta och står nu utan fordon när vaccinerade amerikaner vill ge sig ut på vägarna igen.
Den höga efterfrågan har pressat upp hyrpriserna i USA. De normala dagstaxorna ligger nu på motsvarande mellan 2 000 och 5 000 svenska kronor per dag.
I Sverige råder ingen brist än. Men den brist som uppstod i fjol kring midsommarhelgen kan uppstå även i år.
– Folk beter sig mer som under 2019 än under 2020. Vill man ha en bil till midsommar så ska man boka tidigt, helst igår. Vi vet att folk har bra framförhållning till högtider, men man kanske inte kommer kunna vara spontan om det plötsligt blir en vecka med bra väder i juli. Det finns såklart en frustration hos oss. Om en kund vill ha en bil gör vi allt, men i och med att vi minskade flottan så kommer 2021 bli en högsäsong med färre bilar och hög efterfrågan, säger Cecilia Saberi, kommunikationschef för Hertz Sverige.
En skillnad mellan hur det fungerar i USA och Sverige är att hyrbilsföretagen inte köper bilarna här på samma sätt. I stället har företagen ofta leasingavtal med biltillverkare, vilket innebär att man har större möjligheter att omförhandla och justera leveranser. Det menar Anders Trollsås, vd för branschorganisationen Biluthyrarna:
– Företagen kan inte beställa tusen bilar och få dem nästa vecka. Då måste man försöka förutspå och bedöma: hur modig, alternativt dumdristig, vill man vara? Min gissning är att våra medlemmar kommer att vara mer försiktiga, det är ingen som ger sig ut och raggar marknadsandelar i det här läget.