Nyheter från fysiskt Auto Shanghai
De viktigaste nyheterna för Europa på årets Auto Shanghai kommer från Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Citroën, Toyota och Nissan. Detta eftersom de har premiärbilar som kommer finnas inom en överskådlig framtid menar Torben Arent. Men även märken från Kina är intressanta för den europeiska marknaden, speciellt Zeekr, Xpeng och Nio, eftersom de ska ha design och teknik som lämpar sig för kallare klimat.
Kinesiska elbilsmärken fokuserar på onlineförsäljning och Torben Arent tror att det kan bli svårt med nya märken. Han tror att bilköpare måste få möjlighet att klämma och känna fysiskt hos en bilhandlare. Eller åtminstone göra som Polestar – som har sina så kallade showrooms där man i alla fall kan just se bilen.
Han menar också att service och reparationer för de nya märkena kommer bli en utmaning. Där anser han att att Polestar befinner sig i en bekväm situation som kan nyttja Volvos verkstäder. Det återstår att se om Lynk & Co, som ju också är Volvos systermärke, upprätthåller den rena online-modellen.
På frågan om Torben Arent skulle kunna tänka sig att själv äga en kinesisk elbil svarar han:
– Tja … Det skrämmer mig inte och de ger på papper goda garantier, men hittills är det lite blandad lantbutik. Och jag skulle nog bara se att varumärkena stannar här och kan hantera service, reservdelar och reparera förnuftigt. Inklusive programuppdateringar, navigeringskartor och liknande. Jag är inte typen som köper den allra första Nio, Xpeng eller BYD i Danmark. Men om vi kallar Polestar för ett kinesiskt varumärke, så ja.