Snabb återhämtning av nybilsförsäljningen i maj
Månadens ökning imponerar, skriver organisationen i ett pressmeddelande, men ställs den i relation till maj 2019 är personbilsregistreringarna nära 24 procent färre. Hittills i år uppgår ökningen till knappt 36 procent jämfört med samma period i fjol och till 0,7 procent jämfört med januari–maj 2019.
Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom bonus malus-systemet, som trädde i kraft 1 april. Även de höjda förmånsvärdena som träder i kraft den 1 juli påverkar, menar Bil Sweden.
– Den ekonomiska återhämtningen går snabbare än vad vi bedömde i slutet av året, vilket medför att vi har höjt prognosen för årets personbilsregistreringar, från 300 000 till 315 000 bilar. Under perioden 2017-2019 registrerades i genomsnitt 363 000 nya personbilar per år, vilket visar på att det är en bit kvar till nivåerna innan coronakrisen slog till. Osäkerheten kring efterfrågan på fordon är fortsatt stor, kopplat både till utvecklingen av pandemin och effekterna av denna. Andra osäkerhetsfaktorer är hur stor inverkan årets styrmedelsförändringar kommer att få och i vilken utsträckning halvledarbristen blir en flaskhals för produktionen, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Under maj ökade nyregistreringarna av elbilar med 374 procent och laddhybrider med 114 procent. Det var en mer dämpad marknad för lätta lastbilar som har präglats av en stor ryckighet. Under maj registrerades 2 788 nya lätta lastbilar, vilket är en ökning med 32,6 procent, men i mars registrerades nära 8 700.
Registreringarna av tunga lastbilar ökade med 29 procent jämfört med maj förra året. Samtliga uppgångar beror på att man jämför med en svag månad förra året. Bussar minskade i maj med 56,5 procent, då hela bussmarknaden påverkats mycket negativt av pandemin.