Klart: Förmånsskatten ändras 1 juli
Regeringen föreslog i vintras att man skulle höja skatten på förmånsbilar från och med den 1 juli i år. Förslaget innebär bland annat att den så kallade lyxbilsbeskattningen tas bort och att schablonberäkningen för övriga bilar skulle räknas om. Kortfattat betyder det att det blir dyrare att ha en förmånsbil vars inköpspris är 300 000 jämfört med en som är dubbelt så dyr.
Förslaget har fått mycket kritik, bland annat kommenterade tjänstebilskonsulten Ronny Svensson, i vintras:
– Det är skevt för att genomsnittspriset för förmånsbilar ligger runt 350 000. De som kör en dyrare bil kommer alltså att kunna fortsätta med det, medan det inte blir lönsamt för de flesta. Och det är sådana som har behov av en bil i tjänsten, exempelvis säljare och tekniker.
Både Ronny Svensson och Bil Sweden menade att justeringen skulle påverka miljön negativt, då fler skulle köpa bil privat (och då förmodligen begagnat) eftersom det skulle bli billigare. De anser att tjänstebilarna är viktiga eftersom förarna oftast kör mer miljövänliga alternativ.
Skatteverket förklarade också att det kommer bli problem med administreringen av förändringarna, eftersom de infaller samma år – men inte samtidigt som – bonus malus-systemet också fick ändrade regler.
Trots dessa synpunkter och fler därtill fattades den 2 juni beslut i riksdagen att genomföra förändringarna från och med den 1 juli.