23948sdkhjf

Vianor digitaliserar däck- och bilservicen

Traditionellt ska bilägare själva ha kontroll över sina däck och anlita en däckverkstad vid behov. Vianor anser att däcken kontrolleras för sällan och har därför tagit nästa steg i sin verksamhetsmodell för att öka säkerheten gällande bland annat däck.

Sedan en tid tillbaka gör däck- och bilverkstadskedjan Vianor en digital mätning av mönsterdjup på alla bilar som servas hos dem i Sverige, Finland och Norge. En rapport om hur trafiksäkra däcken är kan sedan skickas till kunden via mejl.

Den digitala rapporten kan samtidigt innehålla observationer om andra saker som påverkar bilens säkerhet. Med hjälp av däck- och fordonsdata kommer Vianor att kunna erbjuda sina kunder information om till exempel däckskicket mellan säsongerna och om bromsarna.

– Vårt digitala serviceutbud utvecklar sig ständigt och målet är att utöver uppdaterad information om däck och bilen generellt även kunna förutse kommande däck- och bilservicebehov med hjälp av dataanalyser, berättar Mikko Lehtinen, head of B2C and marketing Nordics på Vianor, i ett pressmeddelande.

De digitala rapporterna kostar ingenting för konsumentkunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172