"Kritiskt för biltillverkarna under överskådlig framtid"
European automobile manufacturers association, ACEA representerar de 15 största europeiska bil-, lastbils- och busstillverkarna.
– På en marknad där EUs stålproducenter dikterar priser och rapporterar rekordintäkter är tanken att inhemskt stål hotas av allvarlig importskada knappast trovärdig, säger ACEAs generaldirektör Eric-Mark Huitema och fortsätter:
– Vi behöver import för att fylla luckorna i försörjningskedjan. Om detta förslag godkänns av medlemsstaterna i sin nuvarande form kommer marknadssituationen att förbli kritisk för biltillverkarna under överskådlig framtid.
ACEA anser att fortsätta denna skyddsåtgärd bortser från intressen för nedströmsanvändare av stål. Att förlänga begränsningarna tre år slår mot den akuta bristen i biltillverkarnas europeiska stålleverantörskedja.
Bristerna har dragit ner på tillverkningen. Och priserna fortsätter öka. Biltillverkare köper nästan allt sitt stål i EU. Producenter tar nu upp till 1 300 euro per ton, skriver ACEA.
Sedan tillverkningen startade om sommaren 2020 har det varit en allvarlig brist på stål på den europeiska marknaden. Den gällande skyddsåtgärden begränsar tillverkarnas potential att balansera detta genom import och fungerar som lock på en redan överhettad marknad.