Förenade bil firar 70 år med BMW
De närmaste åren efter kriget låg Tyskland i ruiner och bilfabrikerna kunde inte återuppta sin ordinarie bilproduktion. Sedan 1934 hade Förenade Bil haft Mercedes-Benz i sin agenturportfölj, dock bara för en begränsad del av Sverige. Allan Söderström var intresserad av en tysk bilagentur för hela landet. Han hade efter kriget även säkrat den svenska generalagenturen för amerikanska DeSoto till Förenade Bil.
I slutet av 1940-talet företog Allan Söderström med familj en bilfärd genom ett krigshärjat Tyskland för att besöka Mercedes-fabriken i Stuttgart. Vännerna hos Mercedes tipsade Allan om att BMW i München kunde ha intressanta saker på gång. Färden fortsatte därför vidare till München där hela familjen Söderström togs väl emot och Allan blev informerad om vad som planerades för framtiden. Allan Söderström såg potentialen i det som BMW presenterade och inledde diskussioner om agenturavtal långt innan fabriken startat tillverkning av sina efterkrigsbilar.
Senare körde BMW:s dåvarande direktör Hanns Grevenig hela vägen från München, med det allra första provexemplaret av BMW 501, till familjen Söderström i Bjärred för att visa den nya BMW-modellen och förmå Allan Söderström att teckna generalagentur för BMW i Sverige. Avtal tecknades och 1951 hämtades de först byggda bilarna av den första efterkrigsmodellen BMW 501 i München och kördes hem till Förenade Bil Aktiebolaget i Malmö, som kom att bli en av BMW-fabrikens viktigaste partners.