23948sdkhjf

Styrmedelsförändringar bromsade in marknaden i juli

Det registrerades 16 778 nya personbilar under månaden, vilket är en minskning med 26 procent jämfört med samma period i fjol. Bil Sweden menar att den starka uppgången under det första halvåret kan förklaras med styrmedelsförändringar, och att försäljningen nu bromsats in efter att förändringarna trätt i kraft.

I juli bröts den starka återhämtning av nyregistrerade bilar som kunnat bevittnas under årets första halvår. Juli i fjol var en relativt bra månad efter de kraftiga minskningarna som orsakades av pandemiutbrottet menar Bil Sweden. Hittills i år har registreringarna av personbilar ökat med 28 procent, men ligger knappt en procent under nivån januari–juli 2019.

– Uppgången under första halvåret förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom bonus malus-systemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Under juli månad ökade nyregistreringarna av elbilar med nära 96 procent, samtidigt som laddhybriderna minskade med drygt 30 procent. Sammantaget minskade de laddbara bilarna med nära 6 procent i juli jämfört med samma månad förra året. I juni uppgick andelen laddbara bilar till 49,4 procent, men i juli slutade den på 37,6 procent.

– Styrmedelsförändringarna tillsammans med negativa effekter av coronapandemin leder till en mycket ryckig fordonsmarknad under innevarande år. Det är tydligt att inbromsningen av andelen laddbara bilar i juli kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli. Sammantaget slår dessa förändringar negativt, framför allt mot företag. Företagen har en stor betydelse när det gäller laddbara bilar och i juni registrerades 74 procent av dem på ett företag, säger Jessica Alenius. Hon tillägger:

– Positivt är att Sverige fortsätter ha högst andel laddbara bilar av nyregistreringarna bland EU-länderna för det första halvåret, enligt statistik från europeiska fordonsbranschen. Sveriges andel på cirka 40 procent ligger betydligt över EU-snittet på 15 procent. Andelen är dock högre i Norge och Island, med 82,7 respektive 44,3 procent.

Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 5,4 procent i juli jämfört med i fjol. Tunga lastbilar ökade med 18,7 procent, vilket också beräknas bero på den starka återhämtningen i svensk ekonomi. Nyregistreringarna av bussar minskade med drygt 81 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094