Audi ökar takten i omställningen
För att kunna fortsätta leva upp till Audis devis ”Vorsprung durch Technik” (rakt översatt ”fördel genom teknik”) även i framtiden har märkets ledning tillbringat de senaste månaderna med att formulera sin nya strategi. Med ett fastställt datum för företagets övergång till elektrisk mobilitet gör Audi en tydlig markering för omställningen.
– ”Vorsprung durch Technik” behövs fortfarande eftersom vi bara kan lösa några av världens stora problem, som koldioxidutsläpp och global uppvärmning. Vi ser oss själva som garant för våra kunders frihet och individuella mobilitet, säger Markus Duesmann, CEO för Audi AG, i ett uttalande.
Här kommer ett par exempel på vad den nya strategin innebär:
Den nya strategin fokuserar på lönsam tillväxt och differentiering och ger riktlinjer för prioritering av strategiska verksamhetsområden. Den omfattar en rad områden så som utbildning av anställda, företagskultur och ett nytt företagsledningssystem.
Utöver planen att fasa ut förbränningsmotorerna, vilket Motormagasinet rapporterat om tidigare, kommer en stark differentiering av de eldrivna bilarna gentemot konkurrenterna via kvalitet och design att spela en viktig roll.
– Som ett resultat av förändringarna kommer Audi att vara i närmare och mer frekvent kontakt med sina kunder i framtiden, med nya digitala och fysiska erbjudanden, säger John Newman, som leder digitaliseringen inom Audi.
Märket kommer också att länka affärsframgång till hållbart agerande baserat på ESG-kriterier, det vill säga miljöhänsyn, socialt ansvar och bolagsstyrning. Det omfattar bland annat klimatskydd, skyddandet av ändliga resurser, de anställdas hälsa och säkerhet, socialt ansvar och företagsstyrning såsom riskhantering.
I framtiden kommer kunderna kunna uppgradera sina bilar och uppdatera eller installera delsystem. Ägare till bilar med förbränningsmotorer kommer också få en speciell service under hela livscykeln.
– Våra bilar kommer att bli ännu mer kundfokuserade, individualiserade och hållbara tack vare intelligent hårdvara som erbjuds genom vår efterköpsaffär, förklarar Oliver Hoffman, utvecklingschef på Audi.
Audi ska förstås även samarbeta med hela Volkswagen-koncernen för att vara en ledande roll i den nya mobilitetsvärlden.