Elbilsstandarden gör verkstadsarbetet säkrare
Elektrifieringen i fordonsbranschen ökar i snabb takt och så även behovet att serva och reparera de eldrivna fordonen. Detta i sin tur kräver helt nya säkerhetskrav och säkerhetsåtgärder. Motorbranschens Riksförbund (MRF), branschorganisationen Bil Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har därför tillsammans arbetat fram en ny branschstandard för säker hantering av elfordon. Detta skriver MRF på sin hemsida.
Målet med standarden är att det ska finnas vägledning för branschen kring bland annat vem som får göra vad och vilka utbildningar som krävs.
– Svensk elstandard ligger till stor del till grund för elbilsstandarden, berättar Henrik Idermark som är MRFs representant i arbetsgruppen.
I den första versionen av elbilsstandarden finns övergripande regler och anvisningar för underhåll, service och reparation av elfordon, avgränsat till elsäkerhetstekniska aspekter. Framåt ska ytterligare en del tas fram med riktlinjer och mallar för hur man hanterar elen mer konkret.
– En utmaning under arbetet med standarden har varit vem på verkstaden som skall avgöra om ett arbetsmoment är riskfyllt eller inte, säger Henrik Idermark.
– Vi har landat i att det skall finnas två olika ansvarsnivåer – en som ansvarar mer övergripande för inköp, skyltning och verktyg, och en som ansvarar för riskanalys och säkerhet på själva fordonet.
Före sommaren gick standarden ut på remiss till generalagenter, Svensk elstandard, verkstäder, jurister och fackförbund, som alla kom med synpunkter, och nu är den klar att användas på alla verkstäder som jobbar med elfordon.