23948sdkhjf

Extra miljarder till bonus malus-systemet

Bonussystemet för att köpa elbilar rullar på så bra att pengarna i årets budget redan tagit slut. Därför skjuter regeringen till nästan två miljarder kronor för att bilköpare ska kunna få ta del av bonusen.

Under måndagen höll miljöminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) pressträff om årets höstbudget. Per Bolund sade då att pengarna för bonus malus-systemet tog slut för några veckor sedan. Han menade dock att bilköpare inte skulle behöva vara oroliga för att inte få sin bonus då regeringen skulle skjuta till mer pengar i år.

– Det handlar om ett tillskott på 1,9 miljarder kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen.

I takt med att el- och laddhybridbilar blir vanligare kommer också bonusnivåerna att sjunka. I år och nästa år är högsta bonus en köpare kan få för en elbil 70 000 kronor. 2023 föreslås den sänkas till 50 000 kronor. För laddhybrider är högsta bonus i år 45 000 kronor, nästa år 20 000 och 2023 förväntas den sänkas till 10 000.

– Det är en tydlig signal om att det är rena elbilar som vi ser som en möjlighet för framtiden, säger Per Bolund.

Förändringar är även att vänta i malusdelen för bensin- och dieseldrivna lätta fordon. Varje gram koldioxid utöver 75 gram ett fordon släpper ut vid blandad körning ska kosta 107 kronor. Om fordonet istället skulle släppa ut mer än 125 gram vill regeringen se en kostnad på 132 kronor för varje gram som överstiger gränsen. Kostnaden ska gälla de tre första åren från att fordonet blir skattepliktigt första gången. Förslaget tros kunna träda i kraft 1 juni nästa år.

– Om bonus malus-systemet långsiktigt ska vara självfinansierande och det ska finnas utrymme för att betala för allt fler miljöbonusar behöver också intäkterna öka, säger Per Bolund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094