23948sdkhjf

Nya krav när fler elbilar demonteras

Bildemonteringar arbetar, precis som verkstäder, med att ta fram nya säkerhetsrutiner när elbilen nu både rullar på och av våra vägar. Samtidigt tar flera stora bilproducenter elefantkliv i utvecklingen av återvinning och återbruk av elbilsbatterier.

Att demontera en bil med ett högvoltsbatteri gör inte vem som helst. Krav på ny kompetens växer även hos bildemonterare.

– Det är inte jättemånga elbilar som demonteras ännu, men de börjar komma. Så det pågår ett kontinuerligt arbete för att få fram en standard för korrekt och säker hantering, säger Andreas Frössberg, Sveriges bilåtervinnares riksförbund (SBR).

– Vi kollar på den branschstandard som precis kommit för verkstäder och lär oss av den såklart. Sen behöver vi i samverkan med en rad olika aktörer titta på hur vi ska göra med återvinning och återbruk av batterierna.

I dagsläget genomför Regeringen en utredning och tittar på just återvinningsmöjligheter och utmaningar. Vad den här batteriförordningen leder till får vi förhoppningsvis veta innan året är slut.

– Det finns risker med högvoltsbatterier när de ska hanteras och återvinnas. Men vi jobbar för cirkulära flöden där återbruk står högst, alltså att de rustas upp och sedan användas igen antingen som reservdel eller i annan kapacitet, säger Andreas Frössberg.

Elbiljätten Tesla är en av flera bilproducenter som arbetar aktivt med just återvinning och återbruk av elbilsbatterier. Om detta skriver Allt om Elbil. Och det verkar finnas stora möjligheter på återvinningsfronten!

Första prioritet för Tesla är att tillverka batterier med lång hållbarhet, då det är bättre med ett batteri som kan fortsätta användas än ett som måste tillbaka och återvinnas. När batterierna sen gått ur tiden ska dessa såklart återvinnas. Målsättningen är att varje batterifabrik ska ha ett eget center för återvinning och det första finns redan på plats vid Gigafactory i Nevada.

I ett exempel från årets utgåva av Teslas ”Konsekvensrapport” förklarar elbilsjätten att batterier motsvarande en kapacitet på 1000 kWh kan återvinnas och ge material nog att producera batterier med en samlad energimängd på 921 kWh. Motsvarande 92 procent.

Volkwagen är inne på samma spår och har öppnat sin första anläggning för återvinning av elbilsbatterier i Salzgitter, Tyskland. Det här framgår av ett pressmeddelande. På sikt hoppas bilproducenten kunna uppnå en återvinningsgrad på mer än 90 procent, likt Tesla, och då kunna återvinna råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast.

– Forskning visar att återvunna batteriråvaror är lika effektiva som nya. I framtiden har vi för avsikt att stödja vår produktion av battericeller med det material vi återvinner. Med tanke på att efterfrågan på batterier och tillhörande råvaror kommer att öka drastiskt kan varje gram återvunnet material bli till nytta, säger Mark Möller, chef för Technical Develpment & E-mobility hos Volkswagen.

Så här beskriver Volkswagen återvinningsprocessen:

De använda batterisystemen levereras, urladdas och demonteras. De enskilda delarna mals till granulat i en kvarn och torkas. Förutom aluminium, koppar och plast ger processen ett "svart pulver", som innehåller viktiga råvaror för batterier, som litium, nickel, mangan och kobolt samt grafit. Separationen och bearbetningen av de enskilda ämnena genom hydrometallurgiska processer – med vatten och kemiska medel – utförs därefter av specialiserade samarbetspartners.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128