23948sdkhjf

Porsche satsar på syntetiska drivmedel

Syntetisk bensin är vad Porsche ska tillverka i sin nya fabrik i södra Chile.

Syntetiska bränslen framställs av vätgas och koldioxid och har en stor potential att utmana batteridrivna elbilen vad gäller utsläpp av växthusgaser, vilket Teknikens värld skriver om. I jämförelse med produktion av biobränsle krävs det ingen form av odling när man framställer syntetiska bränslen. På så sätt blir det ingen konkurrens om odlingsmark. Dessutom framställs syntetiskt drivmedel av vätgas och koldioxid så beroende på vilka metoder som används kan detta framställas utan väsentliga nettoutsläpp av växthusgaser.

Nu har ett samarbete mellan flera olika företag satt igång. Porsche och Siemens Energy går i spetsen och en fabrik för framställning av syntetiska bränslen har börjat byggas i Chile. Produktionen beräknas komma igång nästa år.

Anläggningen har fått namnet Haru Oni och behöver egentligen bara vind och vatten för att fungera. Haru Oni förses med elektricitet av vindkraftverk, vilket krävs för att spjälka vatten på elektrolytisk väg till vätgas och syre. Vätgasen tas om hand och tillsammans med koldioxid som utvinns direkt ur atmosfären framställs metanol av vätgasen.

De kolväten som ingår i syntetisk bensin tilverkas genom en process som tagits fram och licensieras bränslebolaget ExxonMobil. Bränslet ska ge upphov till lägre utsläpp av kväveoxider och partiklar sägs vara renare än konventionell, fossil bensin.

Porsche själva hävdar att deras syntetiska bensin har potential att minska nettoutsläppen av växthusgaser med 90 procent, jämfört med fossila bränslen. Vilket i sin tur ökar möjligheten att kunna hålla den befintliga vagnparken vid liv.

– Det måste vara kompatibelt med de bästa tillgängliga bränslena i dag, så att detta bränsle är möjligt att använda i så väl nya Porsche-bilar som i gamla, säger Michael Steiner som är Porsches högst ansvariga för forskning och utveckling på en pressträff i samband med starten av fabriksbygget, enligt Tekniken värld.

Om allt går som det ska är planen att producera 130 000 liter bränsle under nästa år. Därefter planeras produktionstakten att skruvas upp så att det under 2024 ska framställas 55 miljoner liter och 2026 ska anläggningen producera 550 miljoner liter.

Priset på soppan kommer att vara högt till en början men målsättningen är att en liter syntetisk bensin ska kosta runt två dollar, motsvarande cirka 17 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079