ARN-beslut kan bli prejudicerande för branschen
MRF:s tidning Motorbranschen skriver att ett nytt beslut hos ARN kan ge stora påföljder för bilbranschen. Ärendet handlade om att en person köpt en begagnad bil av en MRF-ansluten bilhandlare i Norrland. Bilen som såldes var helförsäkrad hos ett av de stora försäkringsbolagen. Men ett och ett halvt år efter att bilen sålts kontaktade kunden bilhandlaren och sade att kamkedjan gått sönder varpå bilen togs till verkstaden. Då både nybils- såväl som begagnatgarantin gått ut hänvisade försäljaren till försäkringsbolaget. De ville dock inte ersätta kunden då de menade att första och andra servicen från tiden innan kunden ägde bilen hade utförts för sent. Kunden tyckte då att bilhandlaren skulle stå för kostnaden då denne ansåg att han köpt en felaktigt servad bil. Bilhandlaren ansåg dock att ansvaret låg på försäkringsbolaget och uppmanade kunden att anmäla ärendet till ARN. Ärendet som avgjordes sista september i år kan bli prejudicerande då ARN ansåg att kunden och bilförsäljaren inte kan hållas ansvariga för missad service innan de ägde bilen. De skriver bland annat i sitt beslut att “aktsamhetskravet kan alltså inte retroaktivt tillämpas på reparationer som utförts (eller underlåtits) innan försäkringstagaren tecknade försäkringen”.