23948sdkhjf

Digital service kan vara verkstädernas framtid

Elektrifieringen och digitaliseringen innebär utmaningar men även nya möjligheter för branschen. Samtidigt medför längre livstid och garantier på bilar innebär färre arbetstimmar på verkstäderna. SFVF:s vd Claes Åström tror att de som arbetar inom branschen därför bör tänka på att bredda sig inom de tjänster man erbjuder.

Bilarna blir inte bara mer elektriska, även digitaliseringen av dem ökar. Nyligen meddelade Volkswagen att de skulle erbjuda trådlösa uppdateringar till sina ID.3- och ID.4-bilar. Något som innebär att bilägaren slipper åka in till verkstaden för att uppdatera fordonets mjukvara. Volkswagen är givetvis inte ensamma om att uppdatera trådlöst. En stor mängd tillverkare gör det redan eller planerar att göra det. Med digitaliseringen ökar också svårigheten och tiden det kan ta att komma fram till vad som kan vara felet med ett fordon. 

– Alla som håller på med datorer vet att det kan finnas buggar som kommer och går. Det är alltid svårt när bilen är på verkstaden och man har ett intermittent fel. Även om det finns koder att gå på kan det vara svårt att veta om man lagat bilen när man uppdaterat en enhet, säger Claes Åström, vd för SFVF.

Han menar att verkstadsbranschens största utmaning i dagsläget är att vidareutbilda sig och få rätt kunskaper.

– Verkstäderna är benägna att utbilda sig, där finns det en professionalism och vilja. Jag tror att flaskhalsen är tillgången på utbildningar eftersom vi har ett glapp där. 

En annan nyckelfråga inom digitaliseringen är tillgången till den data som omfattar fordonen. Idag finns ett gruppundantag inom EU som gör att verkstäder ska kunna konkurrera på lika villkor och få tillgång till information i tillverkarnas system för att kunna reparera och serva bilen. Till det kommer Sermi in, en fråga som dragits i långbänk under flera år men som ska lanseras i mitten av 2023. Som Motormagasinet skrivit tidigare handlar det kortfattat om att även speciellt  auktoriserade oberoende verkstäder kommer få tillgång till bilens säkerhetsrelaterade och skyddade tekniska information för att kunna utföra vissa reparationer och åtgärder. Claes Åström tror att Sermi kan bli ytterligare ett kvalitetsbevis som gör att förtroendet för branschen ökar. Samtidigt är han noga med att påpeka riskerna med alltför många auktoriseringar.

– I dag har vi till exempel Swedac och Godkänd bilverkstad. Det blir kontroll på kontroll och något vi i branschen tittar på är om det kanske går att integrera för att hålla ned kostnadsbilden.

I och med att dagens bilar blir bättre och får en längre livstid samt att garantierna blir längre minskar också behovet av reparationer och service jämfört med tidigare.

Claes Åström menar som flera andra i branschen att ett sätt för verkstäder att säkra sin överlevnad är att börja erbjuda fler tjänster.

– Antalet timmar på verkstäderna är ständigt sjunkande. Det har varit en trend i många år då bilarna blir bättre och garantierna längre. Då måste man se på vad man kan ta hem för tjänster. Om man har en verkstad med plåtslageri kanske man ska fundera på att även börja med lackering.

Men det är inte bara klassiska tjänster som lackering och plåtslageri han tror kommer erbjudas i framtidens verkstad. Claes Åström menar att det genom digitaliseringen finns en trend i att bilen byggs med alla funktioner och att bilen därefter programmeras utifrån de tjänster kunden vill ha. Något som även kan göra att verkstadskunderna kan behöva hjälp med exempelvis att koppla upp mobilen till bilen.

– Inställningar och hur det funkar, gå igenom funktionerna på bilen. Om telefonen är kompatibel med bilen. Det är nästan mer jobb med uppkopplingar av telefoner och tíll exempel hur bruset är i den när man pratar i handsfree än tekniken i den vanliga bilen.

En anledning till att bilbranschen varit motsträvig till att släppa ifrån sig data är just säkerhetsaspekten. I en rapport som den tyska myndigheten för informationssäkerhet, BSI, släppte i år varnar de för att bilindustrin kan utsättas för it-attacker. De uppmanar tillverkarna att i ett tidigt led tänka på cybersäkerheten. BSI påpekar också att it-attacker inte bara riktas mot bilindustrin men även mot deras leverantörer. Något som kan innebära stor påverkan i försörjningskedjan. BSI:s högsta chef, Arne Schönbohm, säger att om bilar ska ingå i ett digitalt nätverk med andra bilar ute på vägarna måste man vara försäkrad om att de är skyddade från påverkan av tredje part.

– Cybersäkerheten är minst lika viktigt som fungerande bromsar. Vi behöver krocktester för cybersäkerhet.

Men att bilbesiktningen skulle få i uppdrag att kontrollera hur säkra bilarnas datorsystem tror dock inte SFVF:s jurist Ulf Stefansson kommer hända den närmaste tiden.

– Jag tror inte man kan lasta det på tredje part. Det blir svårt för tredje part att kunna kontrollera alla funktioner som kan finnas på alla olika bilmärken. Det måste alltid ligga på tillverkaren. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095