VW ska kompensera alla kunder
Både europeiska kommissionen och EU:s konsumentmyndighet uppmanar Volkswagen att kompensera alla kunder för att ha vilselett dem i dieselskandalen och inte enbart kunder i Tyskland, rapporterar Automotive News Europe.
Biltillverkaren erkände att den gjort fel i dieselskandalen 2015 vilket ledde till ett antal rättsfall varav vissa har hamnat inför EU-domstolen.
– Det finns domstolsbeslut som har avslöjat Volkswagens ofördelaktiga behandling av kunder och ändå väljer tillverkaren att inte arbeta med konsumentmyndigheter för att finna lämpliga lösningar för kunderna, säger Didier Reynders, EU:s justitiekommissionär i ett uttalande och fortsätter:
– Som jag skrev till företaget förra året bör alla konsumenter kompenseras, inte enbart de i Tyskland.
Kommissionen sade att VW hade informerat dem om sin ståndpunkt att frivilliga utbetalningar till europeiska kunder som bor utanför Tyskland inte är motiverade eftersom bilarna nu har uppdaterats för att möta lagkraven.
– Tillverkarens position har inte ändrats trots flera färska domslut på lokal och EU-nivå och det är därför som Kommissionen och EU:s konsumentmyndighet nu ökar pressen, sade Kommissionen i ett uttalande.
I en pågående rättegång i Brunswick i Tyskland om dieselskandalen vittnade en tidigare Volkswagen-chef som står åtalade för delaktighet om en skadlig företagskultur där tystnad och resultat premierades.
Åklagarna hävdar att Hanno Jelden var ansvarig för utvecklingen av den olagliga mjukvaran som låg till grund för hela skandalen. Jelden beskriver en kultur där problem skulle lösas snabbt snarare än att analyseras.
I ett tidigare uttalande till rätten sade Jelden att han informerat högre chefer om fuskmjukvaran men att han pressats att hålla tyst.
– Jag har aldrig gjort någon hemlighet av denna funktion, sade Jelden i en rättssal i Brunswick. Om jag hade vetat om vilka konsekvenser detta skulle få hade jag aldrig låtit det hända.
Volkswagen har tidigare hävdat att mjukvaran designades för ett annat ändamål, nämligen att minska obehagliga ljud från motorn. Ett försvar som Jelden upprepade i rättssalen.
– Funktionen utvecklades faktiskt för att förbättra akustiken, sade han och kallade hela godkännadeprocessen för ett ”gigantiskt misstag”.
Rättegången där fyra stycken tidigare Volkswagen-chefer och -ingenjörer står åtalade började för ett par veckor sedan. Alla fyra står åtalade för att de underlåtit att lyfta frågan och istället sett till att maximera vinsten, och därmed sina prestationsbonusar, enligt åklagarna.
De åtalade hävdar antingen att de inte visste om manipuleringen eller att de hade informerat sina överordnande om det, sade rättegångskällor till Automotive News Europe.