Myndighet har hackat Teslas data
Det är nederländska myndigheter som offentliggjort att de har lyckats att dekryptera Teslas datalagringssystem för körning och därmed har de avslöjat en mängd information som kan användas för att undersöka allvarliga olyckor.
Det är sedan länge känt att Teslas bilar lagrar data från olyckor men det nederländska forensiska institutet, NFI, har sagt att de har upptäckt mer data än vad utredare tidigare varit medvetna om.
NFI sade att dekrypterad data visar att Tesla lagrar information om hur dess förarassistanssystem, kallat Autopilot, fungerar. Fordonet lagrar också hastighet, positionen på gaspedalen och ratten samt hur bromsarna använts och beroende på hur fordonet har används kan informationen lagras i över ett år.
– Dessa data innehåller mängder med information för utredare och analytiker av trafikolyckor och kan hjälpa till med en utredning efter en dödsolycka eller en olycka med personskador, sade Francis Hoogendijk som är en digital utredare vid NFI, i ett uttalande.
Det nederländska labbet sade att istället för att begära informationen från Tesla hade de ”reverse engineered (en process där tekniker försöker att förstå ett system eller en process genom deduktiva slutledningar) dataloggar som finns i Teslas fordon ”för att kunna undersöka dem objektivt”.
Olyckan som NFI utredde rörde sig om en Tesla-förare som använde Autopilot och en framförvarande bil som plötsligt bromsade hårt. Utredningen visade att Tesla-föraren reagerade inom det förväntade tidsfönstret för att återta kontrollen över fordonet men att Tesla-bilen följde det andra fordonet för nära inpå i tät trafik.
– Det gör det hela väldigt intressant för vem är ansvarig för avståndet: Bilen, eller föraren, sade NFI-utredaren Aart Spek till nyhetsorganet Reuters.
NFI fann också att Tesla när Tesla lämnar ut data undanhåller de också väldigt mycket data som kan visa sig användbar.
Genom att dekryptera Teslas kod vet NFI nu mer om vilken typ av data som tillverkaren lagrar och hur länge vilket gör att det går att göra mer detaljerade dataförfrågningar, enligt Francis Hoogendijk.
NFI berättade även att de har data från Teslas S-, Y-, X och 3-modeller och att de har delat den datan vid en konferens för European Association for Accident Research så att andra analytiker kan använda den.