23948sdkhjf

Premiär för Toyotas nya elbil

Toyota bZ4X är först ut i en ny modellserie med batterielektriska bilar byggda på en helt ny plattform för elbilar.

Till slut kom så Toyotas nya elbil bZ4X som har utvecklats som ett samarbete mellan Subaru och Toyota och byggs på den nya plattformen e-TNGA. Bz står för beyond zero och bilen är en suv som går att få med fyrhjulsdrift med en elmotor per hjulaxel. Toyota passar dessutom på att lansera en ny märkesidentitet med en ”hammarhajsfront”. Storleken kan jämföras med en Rav4 med den stora skillnaden att bZ4X har kortare överhäng och ett axelavstånd som är 160 millimeter längre.

Med fulladdat batteri (71,4 kWh) beräknas räckvidden till mer än 450 km och bZ4X kommer även att ha ett tak med solpaneler som kan bidra till att ladda batteriet både under körning och vid parkering. Snabbladdning med en effekt på 150 kW gör att batteriet kan laddas till 80 procent på cirka 30 minuter. Bilen har en ombordladdare 11 kW.

Spännande är att bz4X inte har någon mekanisk koppling mellan styraxeln och själva ratten och Toyota väljer därför att döpa om ratten till one motions grip control. Fullt styrutslag uppnås med endast 150 graders vridning.

Bilen har premiär i Sverige under senare delen av våren men intresserade kunder kommer kunna teckna sig för ett tidigt exemplar redan i mitten av december.

Den framhjulsdrivna versionen av bZ4X drivs av en elmotor 150 kW (204 hk) och ett vridmoment på 265 newtonmeter, vilket ger acceleration 0–100 km/h på 8,4 sekunder och en toppfart på 160 km/h. Den fyrhjulsdrivna versionen har en maxeffekt på 217,5 hästkrafter (DIN) och ett vridmoment på 336 newtonmeter. Toppfarten är densamma, medan accelerationen går på 7,7 sekunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125