23948sdkhjf

Ny dieselutsläppsskandal i Tyskland

Tyska föreningen Deutsche Umwelthilfe anklagar Daimler för att ha installerat fuskprogramvara i sina dieselmotorer. Något som skulle resultera i att kväveoxidutsläppen skulle visas som betydligt mindre än vad de egentligen var.

På fredagsförmiddagen höll den tyska miljö- och konsumentskyddsföreningen Deutsche Umwelthilfe, DUH, en presskonferens där de visade vad de ansåg var en ny dieselutsläppsskandal. En expertrapport framtagen på uppdrag av den amerikanska advokatbyrån Millberg visar att programvara har funnits i Daimlers Mercedes-Benz E-klass dieselmotorer med Euro 6 för att manipulera utsläppen. Underlag från provkörningar och avgasmätningar från Emission control institute, EKI, vid DUH visar enligt experterna att flera strategier använts för att manipulera avgasreningen på ett sätt som föreningen anser är olaglig. Bland annat ska den selektiva katalytiska reduktionen, SCR, ha manipulerats.

Enligt DUH hade de lagstadgade kväveoxidgränserna uppfyllts på teststationen. Men ute på vägarna blev resultaten något helt annat.  Med liknande körprofil som på teststationen visade utsläppen av kväveoxid på en ökning upp till 500 procent och mer.

Glenn Phillips, Millbergs representant, menade att Daimler utfört det påstådda fusket med uppsåt. 

– Vi måste hålla de här tillverkarna ansvariga och ta dem till domstol. 

Daimler har tidigare anklagats för att ha fuskat med dieselutsläppen. Förra året var de tvungna att återkalla omkring 170 000 dieselbilar på grund av olagligt höga utsläpp från dieselmotorn. I somaras stämdes också biltillverkaren av VZBV, Tysklands största konsumentförbund, då de hävdade att Mercedes medvetet fuskat medutsläppstester hos sina dieseldrivna varianter av Mercedes GLC och GLK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11