23948sdkhjf

Provkörning: Kan nån kan Caddy

Sveriges mest populära transportbil är tillbaka i ny skepnad med teknik som annars bara är förbehållet personbilar.

Transportbilar har varit sorgligt eftersatta vad gäller komfort och design men nu försöker Volkswagen ändra på detta med nya Caddy Cargo. Fast allt kostar extra. Med tanke på hur mycket tid som de som faktiskt köper dessa bilar tillbringar i bilarna är vissa tillbehör faktiskt nödvändiga. För sådana kan det vara värt att lägga till ett paket som heter Comfort drive – travel assist för 31 000 kronor. Då ingår nyckellöst system, avancerad farthållare som klarar kökörning och filhållning, p-sensorer fram och bak, autobroms och lite annat kosmetiskt lullull. Och så LED-strålkastare för 11 000 kronor. Egentligen är det skandal att en bil som presenteras år 2020 har halogenstrålkastare som standard.

En sak till: Dragkrok går nu att få med släpstabilisering. Dragvikt upp till 1 500 kilo.

Beroende på behov finns det två versioner att välja mellan och det skiljer i runda slängar 25 000 kronor i pris och 215 millimeter i axelavstånd dem emellan. Båda får in två europa-pallar (800x1 200 mm) på tvären men det extra axelavståndet gör att Maxi kan få in en genom skjutdörren på sidan. För den skicklige gaffeltrucksföraren då öppningen endast är 36 mm bredare än själva pallen.

Total lastvolym för respektive modell är 3,1 och 3,7 kubikmeter.

Tillbehörslistan är lång som ett snöre och det går att konfigurera sin bil till en lyxnivå med elektriska skjutdörrar, trådlös laddning av mobilen och ett 230V-uttag mellan sätena.

Kommer du ihåg dieselskandalen? Det är en stämpel som är svår att tvätta bort för Volkswagen även om de gör sitt bästa för att blicka framåt. När nya Caddy lanserades förra året slog VW på stora trumman för att de nya dieselmotorerna var världens renaste eftersom de hade dubbel insprutning av Adblue. Fattas bara annat.

Motorn som sitter i våra Caddy är en 2,0-liters diesel på 122 hästar kopplad till framhjulen via en sjuväxlad DSG-låda. Volkswagen har alltid varit duktiga på att bygga fina persondieselmotorer och denna är inget undantag. Den spinner som en bensinmotor och inga jobbiga vibrationer eller dieselknatter gör sig påmint. Lådan är smidig och fin och körningen blir mjuk och trevlig. Vridet på hela 320 Nm gör att registret hålls till låga varv och förbrukningen enligt färddatorn på korta Caddy var strax över halvlitern milen under tio mils färd. Dock var bilen olastad och det blev mestadels motorvägskörning. Förutom den läckra färgen Costa Azul metallic (6 100 kronor) var den ganska basic med lilla pekskärmen och inte lika mycket specialutrustning som i långa Caddy.

Den senare fick följa med hela vägen till Markaryd för ett reportage hos Tecto Trucks och i lastutrymmet fanns både en europa-pall med en AMG-motor och ZF-växellåda (reportage om vad som ska hända med den kommer i ett framtida nummer) samt en Garelli Ciclone elmoped. Uppskattad lastvikt på knappt 300 kilo. Trots det blev förbrukningen Stockholm–Markaryd tur och retur runt 6,8 l/100 km med 75 mil i ösregn och tio procent plus på hastighetsbegränsningen.

Att köra 100 mil på en dag kräver en god färdkamrat. Långa Caddy har alla assistanssystem och den adaptiva farthållaren och filhållningsassistansen var till stor hjälp och hjälpte mig att komma fram med huvudet på skaft och inte under armen.

Infotainmentsystemet har maxats med Discover Pro som ger en tiotumsskärm, induktionsladdning av mobilen och trådlös App-connect (för 19 600 kronor).

Det är lätt att luras av det attraktiva grundpriset på runt en kvarts miljon kronor för provbilen (före moms – det tillkommer på alla angivna priser) men det är lätt att lägga till utrustning för över 100 000 kronor för att få lite mer komfort och säkerhet. Vår långa provbil kostar nog närmare 400 000 kronor med alla tillval. Och så moms på det. För de pengarna får man en elektrisk Peugeot E-expert med dubbelt så stort lastutrymme och betydligt lägre driftskostnader. Det blir dock svårt att köra 100 mil på en dag utan att ta till övertid.

Fakta VW Caddy Cargo Maxi
MOTOR: R4, turbodiesel. Volym 1 968 cm3. Max effekt 122 hk vid 2 750–4 250 varv/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 600–2 500 varv/min.
FÖRBRUKNING WLTP: 5,3 l/100 km. Testförbrukning 6,8 l/100 km.
CO2: 138 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,2 s. Toppfart 184 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 485,3/185,5/181,9. Axelavstånd 297,0 cm. Bagagevolym: 3,7 m³.
TJÄNSTEVIKT: 1 688 kg
PRIS: Grundutförande 273 700 kronor exklusive moms.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078