Här är Subarus nya elbil
Solterra är Subarus första helt eldrivna modell och bygger på ett samarbete med Toyota och deras elbil BZ4X. Även om Subaru har fått låna det tekniska från Toyota vill de understryka hur viktigt det är att skapa en bil som ”nuvarande Subaru-ägare känner igen som en äkta Subaru”.
Företaget har gjort sig kända för sin fyrhjulsdrift och Solterra ska inte vara något undantag. Subaru lovar ”en körupplevelse som ingjuter självförtoende och känsla av trygghet”.
Namnet är en sammanslagning av de latinska orden för sol och jord.
Med fulladdat batteri (71,4 kWh) beräknas räckvidden till mer än 450 km. Snabbladdning med en effekt på 150 kW gör att batteriet kan laddas till 80 procent på cirka 30 minuter. Bilen har en ombordladdare 11 kW.
Precis som för Toyota BZ4X har Solterra inte någon mekanisk koppling mellan styraxeln och själva ratten. Fullt styrutslag uppnås med endast 150 graders vridning.
Den framhjulsdrivna versionen av Solterra drivs av en elmotor 150 kW (204 hk) och ett vridmoment på 265 newtonmeter, vilket ger acceleration 0–100 km/h på 8,4 sekunder och en toppfart på 160 km/h. Den fyrhjulsdrivna versionen har en maxeffekt på 217 hästkrafter och ett vridmoment på 336 newtonmeter. Toppfarten är densamma, medan accelerationen går på 7,7 sekunder.