Provkörning: Arbetshäst för tung last
Pickisar har blivit mode och i Stockholm syns de överallt. Framför allt de brölande jänkepickisarna är omåttligt populära. Ett märke som däremot inte syns så ofta i trafiken här är Isuzu D-Max. Kanske inte så konstigt då den är the real deal och inte en statussymbol.
Då jänkepickisarna spelar i en egen liga, både storleksmässigt och ekonomiskt får vi koncentrera oss det segment som på D-Max rör sig i och där har den flera fördelar jämfört med sina konkurrenter.
Den svenska importören hävdar att D-Max är klassledande på flera punkter. Bland annat när det kommer till säkerhet. En snabbkoll i Euro NCAP:s register visar att det stämmer men att den också är den enda testade pickupen sedan 2017. Men ett toppbetyg är ett toppbetyg, oavsett konkurrenter.
Anmärkningsvärt nog är Isuzu förvånansvärt duktiga på att bygga in en bra personbilskänsla i sin pickup. Framför allt med tanke på att de är en renodlad nyttofordonstillverkare och att det inte finns några personbilar i modellutbudet. Dock bör det nämnas att dieselmotorn är långt ifrån personbilssofistikerad. Jämfört med den Caddy Cargo vi provade i förra numret är dess tröskiga ton och sävliga respons en riktig forntidsmaskin. Tydliga traktorvibbar. Tur att automatlådan växlar så fint. Fjädringskomforten är helt okej olastad men det går att märka vibrationer i hjulupphängningen bak vid passering av skarvar och andra ojämnheter. Inte så konstigt då den är byggd för att lastas ordentligt.
Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, diffspärr och lågväxel, en markfrigång på 24 centimeter, ett vadningsdjup på 80 centimeter, extra kraftig ram, bromsar och drivaxlar gör D-Max till en slitvarg. Dessutom lastar den mest och tyngst i klassen. Minst 995 kg beroende på vilken typ av hytt som sitter på och med dragvikten på 3,5 ton går det att maxa mängden last som det går att släpa utan att skaffa sig ett C-kort.
Men D-Max gör inte bort sig på vanlig väg heller. Den har inga problem att ligga och tugga motorväg i 110 km/tim och hålla en förbrukning på under 0,8 liter per mil (olastad).
Bakom ratten finns alla finesser som kan tänkas, och några till. Pekskärmen är stor och tydlig och har så klart både trådlös Apple Carplay och Android Auto. Det jag saknar är ett volymvred, det finns bara knappar. Säkerhetssystem som filhållning, autobroms och adaptiv farthållare är tacksamma färdkamrater. Stolarna är sköna, rattens skjutmån god och det finns gott om fack och avlastningsytor. Antalet mugghållare är sex stycken plus fyra flaskhållare i dörrsidorna. Ovanpå instrumentpanelen finns också ett fack med lock för viktiga grejer.
På förarsätets ryggstöd sitter det en liten utfällbar krok för arbetsjackan. Rejäla handtag i A- och B-stolparna för att kunna hålla i sig när det kränger över ojämn mark. Eller bara hjälp att ta sig in i bilen. D-Max är genomtänkt och har generösa utrymmen. Baksätet är fullgott för vuxna utan att framsätesockupanterna behöver göra avkall på sin komfort. Närmaste konkurrent i klassen måste vara Toyota Hilux och i jämförelse är det Isuzu D-Max som framstår som den mer moderna bilen. Dessutom är interiören mer användarvänlig (förutom volymvredet då …) för snabba och enkla tag.
Flaket på dubbelcabben är 157 gånger 153 centimeter och med baklämmen nere går det att skyffla in två stycken europallar. Baklämmen är för övrigt gasfjäderassisterad vilket gör den lättare att hantera.
Är det en arbetshäst som du behöver är det få som kan konkurrera med D-Max om slitstyrka och lastkapacitet. Då går det att förlåta en tröskig motor.
Fakta Isuzu D-Max
MOTOR: R4, turbodiesel. Volym 1 898 cm3. Max effekt 164 hk vid 3 600 varv/min. Max vridmoment 360 Nm vid 2 000–2 500 varv/min.
FÖRBRUKNING WLTP: 9,2 l/100 km. Testförbrukning 7,8 l/100 km (olastad).
CO2: 241 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegad momentomvandlare, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,2 s. Toppfart 180 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 526,5/187,0/179,0. Axelavstånd 312,5 cm. Flakmått: L/B/H 157,1/153,0/49,0.
TJÄNSTEVIKT: 2 105 kg. Maxlast 995 kg.
PRIS: Grundutförande 269 900 kronor exklusive moms.