23948sdkhjf

Elsparkcyklar och A-traktorer bakom växande olycksstatistik

Sedan 2016 har antalet olyckor med elsparkcyklar ökat kraftigt. Samtidigt har antalet olyckor med A-traktorer nästan fördubblats. Det visar en sammanställning av olycksutvecklingen som Transportstyrelsen tagit fram.

Att se en elsparkcykel är snart likställt med en svart katt som springer över vägen. Sedan 2016 har antalet olyckor ökat från att knappt synas i statistiken till omkring 1 000 olyckor det senaste året.

Åldersgruppen 20 till 34 år står för cirka 40 procent av de som skadat sig eller avlidit i olyckor med elsparkcyklar. Under de senaste fem åren har det inträffat tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad.

– Majoriteten av olyckorna inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Många unga i A-traktorolyckor

I Sverige finns det i dagsläget cirka 43 000 A-traktorer inklusive Epa-traktorer som är registrerade i Vägtrafikregistret. År 2019 var motsvarande siffra 25 000. Sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna 2020 och det blev enklare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor har registreringen av A-traktorer skjutit i höjden. Så har även antalet olyckor.

Enligt Transportstyrelsen skadades 146 personer i olyckor med A-traktor under 2019, förra året skadades 214 personer och fram till och med augusti i år har 200 personer skadats i A-traktorolyckor. Under de senaste fem åren har det i genomsnitt inträffat en dödsolycka om året där en A-traktor varit inblandad.

Ungefär tre av fyra omkomna eller skadade i olyckor med A-traktor var i åldersgruppen 0 till 17 år. Merparten av olyckorna har inträffat på femtiovägar och knappt hälften av olyckorna var singelolyckor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097