Elsparkcyklar och A-traktorer bakom växande olycksstatistik
Att se en elsparkcykel är snart likställt med en svart katt som springer över vägen. Sedan 2016 har antalet olyckor ökat från att knappt synas i statistiken till omkring 1 000 olyckor det senaste året.
Åldersgruppen 20 till 34 år står för cirka 40 procent av de som skadat sig eller avlidit i olyckor med elsparkcyklar. Under de senaste fem åren har det inträffat tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad.
– Majoriteten av olyckorna inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Många unga i A-traktorolyckor
I Sverige finns det i dagsläget cirka 43 000 A-traktorer inklusive Epa-traktorer som är registrerade i Vägtrafikregistret. År 2019 var motsvarande siffra 25 000. Sedan Transportstyrelsen ändrade reglerna 2020 och det blev enklare att bygga om en vanlig bil till en A-traktor har registreringen av A-traktorer skjutit i höjden. Så har även antalet olyckor.
Enligt Transportstyrelsen skadades 146 personer i olyckor med A-traktor under 2019, förra året skadades 214 personer och fram till och med augusti i år har 200 personer skadats i A-traktorolyckor. Under de senaste fem åren har det i genomsnitt inträffat en dödsolycka om året där en A-traktor varit inblandad.
Ungefär tre av fyra omkomna eller skadade i olyckor med A-traktor var i åldersgruppen 0 till 17 år. Merparten av olyckorna har inträffat på femtiovägar och knappt hälften av olyckorna var singelolyckor.