Elbilsmässa öppnade i Göteborgs snöyra
På Ecarexpo visade de flesta av marknadens senaste el- och laddhybridbilar upp nya laddssystem för bil, hem och bostad, enligt ett pressmeddelande. Det hölls seminarier med tanke på att inspirera, utbilda och debattera elbilar.
Intresset på mässan drogs främst till de stora Sverigepremiärerna av elbilar på mässgolvet. Publiken drogs till både Volvos nya konceptbil Concept Recharge, som är den nya plattformen för bolagets stora elbilar, avtäckningen av BMWs nya helektriska mellanklassbil i4, helt nya Kia EV6, som är bolagets nya elbil i prestigesegmentet, samt nya helektriska Renault Megane E-Tech som visades för första gången i Sverige, likaså den femte generationen Range Rover.
En hel temaavdelning ägnades åt entusiast- och sportbilar som byggts om till eldrift och här kunde man även följa arbetet i en verkstad på mässgolvet med att bygga om en Porsche Carrera till eldrift.
– Det snöoväder som drog fram före mässan, och de problem som drabbade elbilsförare, pekar på hur viktig en mässa som Ecarexpo är för att sprida kunskap om vad som krävs för att hantera elbilar och laddning vintertid. 40 procent av elbilsförarna har ju aldrig kört elbil på vintern, säger Gunnar Dackevall, grundare och vd för Ecarexpo.
Under mässan delade 2030-sekretariatet ut priset Laddguldet 2021. Genom Laddguldet vill staten sporra kommunerna mot varandra och i år var det Göteborg som tog hem priset.
– Vi har gått igenom alla kommuners hårda fakta, som laddstolpar och antal elbilar och liknande. Sedan har vi valt ut elva kommuner och tittat djupare på hur de ser på elektrifieringen som helhet, samverkan med näringslivet, på kringeffekter. Det här är första året vi inte bara tittat på antal laddstolpar, och då ser vi Göteborg som en värdig vinnare, säger Maria Stenström från prisjuryn, till DN.