Stark ökning av elektrifierade bilar
Med flera nya varumärken och ett stort anta modeller i olika prisnivåer blev laddbara bilar på allvar ett attraktivt val för fler och större kundgrupper. Under 2021 var nästan varannan nyregistrering en laddbar bil.
Noterbart är att Sverige utmärker sig med den högsta andelen laddbara bilar bland nyregistreringarna i EU och är trea i Europa under årets tre första kvartal.
Detta har också medfört att koldioxidutsläppen från nya bilar har minskat med 19 procent under året. Både 2019 och 2020 var Sveriges minskning av koldioxidutsläpp bland de snabbaste inom EU och resultatet från 2021 tyder på att denna goda utveckling fortsätter. Framför allt är det den höga andelen laddbara fordon som ger denna effekt.
– Glädjande är den starka ökningen av laddbara bilar under året till 135 302, vilket motsvarar 45 procent av totalmarknaden. Det innebar att nära varannan ny bil var laddbar. Starkast tillväxt har skett av elbilar som ökade med 106 procent, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden i ett pressmeddelande.
Bergman påpekar också att under december månad registrerades den högsta andelen laddbara någonsin för en enskild månad, nära 61 procent.
Ökningen är dels ett resultat av att biltillverkarna lanserat många nya modeller i segment som når allt fler och större kundgrupper och att Sverige fått en god tilldelning av bilar, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen.
– Ett trendbrott är att de senaste månadernas ökning av laddbara fordon primärt har skett hos privatkunder, mycket drivet av lanseringar av nya modeller i lägre prissegment samtidigt som det blivit mindre attraktivt skattemässigt med förmånsbilar, säger Bergman.