Det går bra för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.
Mercedes-Benz lastbilar ökade med mer än 20 procent i segmentet över sex ton under 2021 jämfört med 2020. Nu har de en marknadsandel på 10,6 procent och befäster därmed sin position som landets klart största importmärke när det gäller lastbilar.
– Under 2021 hade vi en fantastiskt fin orderingång och fler och fler kunder har upptäckt vårt fina modellprogram, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för Mercedes-Benz lastbilar i ett pressmeddelande.
Hedborg påpekar att de dessutom har öppnat fyra nya auktoriserade lastbilsverkstäder.
MB Uptime är ett system som gör att lastbilens sensorer skickar data till en central server där dessa analyseras i realtid. Om systemet känner att ett problem kan vara på väg att uppstå meddelas både förare, åkare och verkstad automatiskt – innan felet uppstått.
– Alla nya bilar i Sverige levereras med tjänsten och idag är över 50 procent av alla våra bilar i trafik uppkopplade, säger Hedborg.
2021 har handlat mycket om fossilfria transporter och det väckte stor uppmärksamhet när Volvo och Daimler tillkännagav sitt gemensamma bolag – Cellcentric – för utveckling av bränsleceller för tunga fordon.
– Under 2022 kommer vi att se de första exemplaren av eActros och eEconic på de svenska vägarna, säger Hedborg.