23948sdkhjf

Geely satsar på stationer för batteribyte

Geely Auto, systermärke till Volvo Cars, har bildat ett samriskbolag med Lifan Technology som ska ta fram 5 000 batteribytes-stationer för elbilar i Kina till 2025.

Redan under 2020 öppnade Geely Auto sina första bytesstationer för elbilsbatterier. Enligt Dagens Industri, som hänvisar till Just-Auto.com, ökar bolaget nu takten på sin satsning genom samriskbolaget Chongqing Livan Automotive Technology, som har nästan 900 Mkr till sitt förfogande, och ett mål att ta fram 5 000 stationer för batteribyte under de kommande tre åren.

I Sverige är kinesiska Nio det mest kända märket som satsar på alternativet snabba batteribyten i stället för långa laddningstider. Exempel på affärsidéer som Nio vill kunna erbjuda sina kunder är att det ska gå att köpa en bil med ett litet batteri för vardagsändamål, och att det sedan ska vara möjligt att byta till ett större när det är dags för långresa. Nio har nyligen öppnat sin första bytesstation i Norge.

Även om snabba batteribyten inte riktigt fått fäste i Europa, är det en relativt etablerad service i Kina idag, där Nio till exempel invigde sin bytesstation nummer 700 i december. Även batterileverantören CATL har startat tjänsten Evogo som satsar på batteribyten. CATL anser att det är slöseri med resurser att åka omkring med batterier som klarar 50 mil i räckvidd när man till vardags klarar sig med 20 procent av den kapaciteten. Vad de i stället vill erbjuda är batterimoduler som klarar cirka 20 mil var, som kan användas var för sig eller i kombination för lång räckvidd vid behov.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078