23948sdkhjf

Nybilsregistreringar – 20 procent minskning på ett halvår

De senaste sex månadernas nedgång i antal nyregistrerade bilar fortsätter. Det är både komponentbrist och försämringar i förmånsbeskattningen som bromsat marknaden.

Enligt Mattias Bergman som är vd för Bil Sweden är den totala efterfrågan bland konsumenter fortfarande högre än utbudet av fordon. Trots detta sjunker antalet nybilsregistreringar – januari i år ligger 3 procent lägre än januari i fjol.

– Den starka återhämtning som präglade personbilsmarknaden under det första halvåret 2021 urholkades månad för månad under det andra halvåret. Det var framförallt utbudsproblem med brist på halvledare och andra komponenter, som bromsade marknaden, säger Mattias Bergman.

Sett till vad för sorts bilar som konsumenterna köper går det starkt framåt för de laddbara alternativen. Av andelen nyregistrerade bilar var 53 procent laddbara, varav 26 procent var elbilar och 27 procent laddhybrider.

– Elbilarna fortsätter uppvisa en stark tillväxttakt och ökade med 367 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som laddhybriderna minskade med sju procent. I slutet av 2021 var sex procent av alla personbilar på svenska vägar laddbara. Ökningen har primärt skett hos privatkunder, mycket drivet av lanseringar av nya modeller i olika prissegment, säger Mattias Bergman och fortsätter.

– I registreringarna på privatpersoner ökade andelen som leasade sin bil under 2021, från cirka 49 procent 2020 till ca 54 procent. Framförallt var det privatleasingen av laddbara bilar som ökade kraftigt och drygt åtta av tio laddhybrider leasades och två av tre elbilar.

Registreringarna på juridiska personer har även bromsat in kraftigt det senaste halvåret. I denna kategori finns förmånsbilarna, som får brukas privat av den anställde och dess hushåll. 2020 registrerades nära 63 procent av alla nya personbilar på företag och under 2021 minskade andelen till knappt 58 procent. I januari ligger företagens andel på 49 procent, vilket kan jämföras med 62 procent ifjol.

– De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, säger Mattias Bergman.

Årets regeländringar som påverkar fordonsmarknaden är ännu inte beslutade och Mattias Bergman uttrycker att den ryckighet som präglade fordonsmarknaden under 2021 fortsätter även i år.

– Det råder fortfarande en del oklarheter kring de föreslagna skärpningarna i Bonus malussystemet som ska ske under året. Det handlar om ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. 2023 sänks även bonusen för elbilar. Regeringens besked i början av november om att bonusförändringarna skjuts upp i tre till sex månader var bra, men tidpunkten är ännu inte fastlagd. Vi förespråkar att styrmedelsförändringarna sker vid ett och samma datum. Kunder som beställt fordon behöver veta vilka regler som gäller när leverans sker, vilket idag är svårt, säger Mattias Bergman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097