Analytiker om Renaults danska importörer – Ovanlig, men stark konstruktion
Från den 1 maj överförs Renaultimporten i Danmark till svenska Hedin Mobility Group och portugisiska Salvador Caetano. Att man delar upp importen mellan sig är en relativt ovanlig konstruktion, säger René Tønder.
– Mig veterligen har vi aldrig, åtminstone på senare tid, sett en sådan importörs-konstruktion som att ett svenskt och portugisiskt företag går samman för att importera till Danmark.
Han fortsätter:
– Jag antar att motiveringen är att Hedin känner till den skandinaviska marknaden – även om inte Danmark och Salvador Caetano känner till Renault-gruppen som en mångårig distributör på andra marknader. Båda företagen är finansiellt starka och ungefär lika i omsättning på cirka 15 - 20 miljarder danska kronor.
Och det är just den finansiella styrkan som har haft stor betydelse, bedömer branschanalytikern.
– Renault har förståeligt nog velat ha en stor och ekonomiskt stark aktör som kan agera långsiktigt; samt att de tre danska importörer som annars kunde sköta uppdraget, nämligen K.W. Bruun, Semler och Nic. Christiansen Gruppen, alla har varumärken som är i direkt konkurrens med Renault och därför inte var ett alternativ. Man var med andra ord tvungen att hitta en utländsk spelare.
Även om konstruktionen mellan de två importörsjättarna kan vara ovanlig är den också stark. Det finns nu muskler bakom – och det kommer också att behövas, bedömer han.
– Det råder ingen tvekan om att det totalt sett är en väldigt stark kombination, men det ska bli spännande att följa om den relativt blygsamma kunskapen om den danska marknaden kommer att göra det svårt att revitalisera Renault.
Och det är just lokalkännedomen som är avgörande, menar René Tönder. Annars får man lätt problem på den danska marknaden.
– Danmark är notoriskt en svår bilmarknad att verka på, bland annat på grund av våra skattevillkor och hur det historiskt har påverkat konsumentbeteendet. Det finns inte många exempel på utländska aktörer, varken som importörer eller återförsäljare, som har varit framgångsrika på den danska marknaden.
– Jag hoppas för Hedin Caetano att de hittar en stark direktör med stor kunskap om den danska marknaden. De kommer att behöva det.
René Tønder bedömer att uppdraget som nu väntar de båda företagen kommer att bli omfattande – och det kommer att kosta.
– Det kommer att vara viktigt för Hedin Caetano att de två aktieägarna har överlappande, strategiska intressen och att de är i takt med tiden. Eftersom det kan ta lite tid att få Renault vitaliserad i Danmark, så det kommer att krävas tålamod och god likviditet.