23948sdkhjf

Lösningen som får snabbladdstationen att klara fler laddcykler

Ett israeliskt företag har tagit fram en snabbladdningsstation som klarar mångfalt fler laddcykler per dag än en konventionell. Hemligheten är att man använder sig av svänghjul.

Snabbladdningsstationers stora problem är inte elbrist utan nätkapacitetsbrist. För att motverka detta används ofta en batteridepå som som laddas upp långsamt som sedan snabbt kan tömmas när en elbil kommer för att ladda.

Det israeliska företaget Chakratec har kommit på en lösning för en mer hållbar snabbladdning. Med hjälp av en teknik där åtta stycken svänghjul på 200 kilo styck lagrar energi och roterar med upp till 16 000 varv i sekunden förser de laddstolparna med el. På så sätt ska laddstationerna klara minst 200 000 laddcykler mot dagens batteridrivna som bara klarar 2 000–10 000.

Visserligen är tekniken dyrare i inköp men eftersom livslängden är längre ska totalkostnaden ändå bara vara 30 procent. Enligt Chakratec ska miljöpåverkan vara 23 gånger mindre än för en motsvarande litiumjonbatteridepå eftersom de inte använder kemiska batterier. Till och med turbinernas blad är gjorda av återvunnet material.

Det tar 20 minuter för svänghjulen att få upp sitt maximala varvtal och när en bil börjar ladda sjunker varvtalet till 2–3 000 varv. Sedan börjar processen upp med 20 minuters uppbyggnad innan varvtalet når 16 000 igen. Vid långa laddköer är systemet mindre effektivt men det är ett bra sätt att kapa toppar i energiförbrukningen.

Svänghjulen kräver 200 ampere för att drivas.

Chakratec meddelar att de förhandlar med svenska operatörer men att ingenting är klart. En 150 kW-station kostar runt 3,2 miljoner kronor och sägs bli lönsamt om fem bilar per dag laddar vid den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064