23948sdkhjf

Polestar lyfter på taket och bjuder på drönaren

Polestar är på en modelloffensiv med tre nya modeller som ska lanseras inom de kommande tre åren. Därför lyfte en del på ögonbrynen när konceptcabrioleten O2 dök upp. Hur har de haft tid med detta?

Linjerna är distinkt polestariska. Den lockar med en epoxylimmad unibody-kaross i aluminium. En interiör i monomaterial. Och en kameradrönare. För, varför inte?

Under parollen ”inget tak, inget oljud, inga avgaser” vill Polestar ta sitt etablerade designspråk ett steg längre. Här ska konst smälta samman med teknik.

Exteriören har tydliga influenser från flygindustrin men istället för att använda sig av vingar eller spoilrar har O2 integrerade luftkanaler i skärmarna och strålkastare bak som även fungerar som luftblad.

Unibody-karossen i Polestar O2 är tillverkad av olika sorters anodiserat aluminium, epoxylimmad och härdad i ugn och har ett ytterst fördelaktigt förhållande mellan styrka och vikt. Det gör den vridstyv, lyhörd och otroligt lätt. Förutom förbättrad prestanda möjliggör ett epoxylimmat aluminiumchassi mer flexibilitet i designen, vilket tillgodoser olika axelavstånd samtidigt som den ska bibehålla den precision och det detaljfokus som kännetecknar Polestar.

Av det aluminium som används i bilar är det endast en liten del som återvinns och återskapas till sin ursprungliga kvalitet, resten nedgraderas till en sämre kvalitet. Genom att märka aluminiumet har Polestar hanterat detta problem med en elegant lösning.

Interiören i O2 påminner om den i Precept och har ett infotainmentsystem som anpassar sig efter förarens rörelser (Polestar kallar det ”kontexuellt”), vävda linpaneler, 3D-stickad klädsel och andra hållbara materialinnovationer.

Polestar vill på detta sätt visa att de är seriösa med sitt miljöengagemang. Inget slöseri, skriver de i pressmaterialet.

Och för att ytterligare spela på känslor har Polestar bakat in en kameradrönare i den bakre delen av bilen som kan lyfta och landa medan bilen kör. Den flyger och spelar in autonomt för att sedan låta föraren välja stämningsfulla eller actionfyllda sekvenser. När bilen sedan är parkerad kan videor redigeras och delas direkt från centerdisplayen.

Det är både oklart och osannolikt att Polestar O2 sätts i produktion. Men det skulle vara kul!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078