23948sdkhjf

Agentavtal – en fara för branschen?

Allt fler biltillverkare väljer i dag en så kallad agentmodell för att kunna kombinera styrkorna hos sina utbredda nätverk av oberoende återförsäljare men fördelarna av en enklare hantering av säljprocessen och direkt tillgång till kunderna.
Den 1 juni 2022 kommer en ny konkurrensreglering som antingen är sektorsspecifik, vertikal, eller generell enligt dagens allmänna EU-lagstiftning för märkesbilhandel.

Teoretiskt sett står det tillverkarna fritt att välja vilken distributionsmodell som de ska nyttja sig av, men de ska respektera och följa de avtalsenliga skyldigheterna för den dist...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106